Nye forsikringsselskaber vil ruske op i branchen - på kort sigt

Nye internetbaserede forsikringsselskaber er dukket op med billige forsikringer til danskerne. Men det bliver hårdt at bide sig fast på blandt de etablerede selskaber, fremgår det af ny analyse.

Foto: Sisse Stroyer. Autoskade
Læs mere
Fold sammen
Inden for den seneste måned er to nye internetbaserede forsikringsselskaber, Next og GNFF (Gerda Nielsen Familie Forsikringer), dukket op med gode tilbud til de danske forsikringskunder.

Det vil i de næste kvartaler medføre øget konkurrence på det danske forsikringsmarked. Men det bliver dyrt og en svær kamp for de nye spillere, vurderer Sydbank i en ny analyse af den seneste udvikling på forsikringsmarkedet.



På trods af de nye spilleres tilbud om billigere forsikring, så kan det ifølge Sydbank blive opad bakke at få fodfæste på markedet. Banken fremhæver en række forhold, der giver de eksisterende selskaber medvind. Dels er de danske og nordiske forsikringsselskaber blandt de mest omkostningseffektive i Europa. De har i forvejen stordriftsfordele og det nødvendige markedskendskab og datagrundlag til risikovurdering.



Og så er danskerne generelt meget konservative.

»Vi tvivler på, at danskerne i stor stil vil være komfortable med at købe forsikringer hos »ukendte« selskaber over internettet,« skriver Sydbank i sin analyse.



Sydbank mener dog alligevel, at der er god grund til at holde et skarpt øje med udviklingen.

»Det er ekstremt let bare at underbyde de etablerede selskaber, da den indtjeningsmæssige konsekvens af dårlig risikovurdering først viser sig efter nogle år,« skriver Sydbank, som også påpeger, at der går tid, før kunderne kan vurdere de nye selskaber, hvilket som regel først falder sammen med, at der er sket skader.

Sydbank vurderer i øvrigt, at korrekt risikovurdering og prissætning er vigtigere for lønsomheden i et forsikringsselskab end brugen af internettet som salgsplatform.