Nye firmaer reklameskjuler sig

Seks ud af 10 nystartede virksomheder lader sig reklamebeskytte. Det viser tal fra Big Data-virksomheden NN Markedsdata, der frygter, at det i sidste ende kan gå ud over samhandlen.

Læs mere
Fold sammen

Siden 2010 er der sket en eksplosion i antallet af danske virksomheder, der lader sig reklamebeskytte – altså tilmelder sig erhvervslivets svar på ”Robinsonlisten”. Det skriver Markedsføring.

Alene i januar lod 63 procent af de nystartede virksomheder sig reklamebeskytte.

Dermed må andre virksomheder ikke henvende sig telefonisk til dem med henblik på salg af varer eller tjenesteydelser. Det viser en opgørelse fra Big Data-virksomheden NN Markedsdata, hvor direktør, Ivan Jæger Christiansen, er bekymret over tendensen.

- Dansk erhvervsliv risikerer at stå i en situation, hvor virksomheder ikke længere må kontakte hinanden med henblik på at salg. Dermed risikerer samhandlen simpelthen at gå i stå, lyder det fra Ivan Jæger Christiansen i en pressemeddelelse.

I sommeren 2010 var det 2,3 procent af landets virksomheder, der var reklamebeskyttede. I 2013 var det 7,5 procent, mens det i dag er 23 procent af landets 789.500 virksomheder, der er ikke ønsker at blive kontaktet af andre virksomheder.

- Det betyder, at der vil være en lang række brancher, hvor sælgerinitiativet svækkes betragteligt, så man i langt højere grad er afhængig af køberinitiativet. Markedet vil sandsynligvis stabilisere sig på et tidspunkt, men det vil tage lang tid. Og det vil gå hårdt ud over de brancher, hvor sælgerinitiativet i dag er meget aktivt, siger Ivan Jæger Christiansen.

I dag er det meget let at reklamebeskytte en virksomhed. Det kræver blot, at man vinger den rigtige rubrik af, når man opretter virksomheden hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Ifølge Ivan Jæger Christiansen har salgsvirksomhederne selv en del af ansvaret for, at så mange virksomheder lader sig reklamebeskytte.

- Et salg må ikke være en negativ forstyrrelse. Hvis jeg skal afsætte tid til at tale med en sælger, så er det fordi, at han kan tilbyde mig noget, der skaber værdi for min forretning. Og det kræver, at salgsvirksomheden gør sit hjemmearbejde og kvalificerer sine opkaldslister. Salgsvirksomheden skal simpelthen målrette sine opkald mod virksomheder, hvor deres løsning kan være med til at skabe vækst, siger Ivan Jæger Christiansen.

I februar 2016 lod mere end 4.500 virksomheder sig reklamebeskytte.