Nye EU-regler kan koste vognmænd dyrt

Cabotage. EU-regler kan risikere at begrænse vognmændenes kørsel i EU, og bliver en dyr affære for danske vognmænd. HTS sætter nu alle sejl til at få ændret reglerne.

Danske vognmænd risikerer at miste en massiv del af deres omsætning, hvis EU beslutter sig for at vedtage et nyt lovforslag om, hvor længe en lastbil fra ét EU-land har lov til at køre erhvervskørsel i et andet EU-land – den såkaldte cabotagekørsel.

Indtil videre har vognmændene nemlig haft lov til at opholde sig op til to måneder, når de har kørt udenfor Danmarks grænser. Men står det til EU-kommissionen må samtlige vognmænd i EU maksimalt opholde sig syv dage udenfor deres hjemland og højest.køre tre cabotagekørsler på hver tur. En dansk vognmand, der kører fra Herning til München for at aflevere varer og samtidig henter nogle nye, som han så kan levere andre steder i Tyskland på vejen hjem, må altså maksimalt stoppe tre gange undervejs. Det er problematisk, fordi det er på disse ture, at vognmændene henter deres merværdi, mener erhvervsorganisationen HTS.

Af samme grund har organisationen skrevet til transportminister Flemming Hansen og transportkommissær Jaques Barrot for at få ændret reglerne.

- Hvis loven bliver vedtaget vil det være en katastrofe for hele transportområdet i EU, der er afhængig af frit at kunne køre over grænserne. Vi har skrevet til transportminister Flemming Hansen og transportkommissær Jaques Barrot, men hvis ikke de reagerer, vil vi gå til EU-domstolen, siger direktør Michael Svane. Han mener, at kommissionen har lyttet for meget til de franske vognmænd, som er bange for konkurrencen fra de nye østlande.

- Frankrig har selv tidligere forsøgt at indføre nationale regler om maksimale ophold på syv dage, så derfor kan man have den mistanke, forklarer han.

Frygten for konkurrence fra ØstlandeneMen også enkelte dele af den danske transportbranche frygter den øgede konkurrence fra de nye EU-lande. Indtil nu har det været forbudt for dem at køre cabotagekørsel i de gamle EU-lande - herunder Danmark - så de ikke kunne presse konkurrencen med deres lave lønninger. Når deres overgangsordning ophører, vil de altså fortsat heller ikke have lov til at køre i Danmark i mere end syv dage af gangen, og det giver mindre konkurrence til de danske vognmænd, som primært opererer her i landet. Derfor kan reglerne være en fordel for dem, forklarer Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv, der også repræsenterer Dansk Transport og Logistik.

- Vi kan godt se, at reglerne er en ulempe for eksportvognmændene, men i Danmark vil det faktisk være en fordel. Så vi har svært ved at have en entydig holdning, siger han. Det forventes, at de nye regler bliver vedtaget om et halvt år, medmindre HTS - der også bakkes op af Dansk Industri - får ændret på dem.