Nye butikker og lån til telefoner skaffer Telia kunder

30.000 flere danskere er i årets første tre måneder blevet Telia-kunder. Med lang afbetaling holder Telia på kunderne i længere tid end det halve år, som politikerne har sat som maksimum.

»Vi regner med, at den positive udvikling fortsætter også i Danmark,« siger Jesper Brøckner, administrerende direktør for Telia Danmark. Foto: Jan Jørgensen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Nye butikker i storcentrene og mulighed for at købe dyre mobiltelefoner rentefrit over længere tid suger danskere til Telia, som på årets første tre måneder har fået 30.000 nye kunder.

Det svensk-finske Telia er Nordens største teleselskab og nummer tre i Danmark efter TDC og norske Telenor.

»Vi er inde i en stærk udvikling med fremgang på både omsætning og overskud i forhold til sidste år. Selv om det seneste år ikke netop har været den mest rolige periode, er omsætningen steget med 1,4 procent og den primære drift med 13,8 procent. Vi regner med, at den positive udvikling fortsætter også i Danmark,« siger Jesper Brøckner, administrerende direktør for Telia Danmark, til Business.dk.

Mere salg fra butikker

Omregnet til danske kroner steg omsætningen for Telias mobilforretning samt datterselskaberne Call Me og DLG fra 1.247 millioner kroner i første kvartal 2009 til 1.265 millioner i 2010. Indtjeningsgraden (EBITDA-margenen) voksede fra 15,1 til 16,9 procent.

Telias aftale med elektronikkæden Elgiganten og dens 28 varehuse har sammen med Telias egne, nyåbnede butikker i storcentre som Ros Torv i Roskilde, Fields i København og Rosengårdscenteret i Odense har været en væsentlig årsag til de flere kunder.

»Det er vore egne butikker, så vi kan gøre mere ud af at uddanne personalet i vore produkter. Og dermed sælger de flere og dyrere telefoner som Apples iPhone og andre avancerede mobiltelefoner. Det kan ses på både data- og taleforbruget,« siger han.

Kunderne bruger dog færre penge om måneden, end de gjorde for tre måneder siden, nemlig 232 kroner i gennemsnit mod 235 kroner op til jul. Jesper Brøckner mener dog, at tallene er stabile, og at især fastprisabonnementer og mange nye datakunder, som vil på nettet fra avancerede telefoner eller bærbare PCer med mobilmodem, er årsag til, at tallene ikke - lige nu - stiger.

Lang afbetaling omgår kort binding

En anden grund til, at der kommer flere kunder ind, er tilbuddet om rentefri finansiering af nye telefoner og bærbare computere. Dermed kan Telia holde på kunderne i længere tid end det halve år, som politikerne har lagt som maksimum på privatmarkedet, før man kan skifte teleselskab - en ordning, som teleselskaberne selv gerne så sendt med askeskyen til Sibirien.

»Her i landet har vi politikere, som siger, at vi højst må binde kunderne i seks måneder. Nu kan vi så i stedet tilbyde dem at købe udstyret over 12 eller 24 måneder, og det er attraktivt for mange,« siger Jesper Brøckner.

Endelig har Telias erobring fra Telenor af positionen som næststørste erhvervsleverandør i Danmark hentet endnu flere erhvervskunder ind i folden.

»Ja, det er selvforstærkende. Når man får store og kendte virksomheder som DR, Statoil og Rema 1000 med, bliver det naturligvis lettere næste gang,« siger Telia-direktøren.