Nye biografreklamer skaber liv i publikum

Normalt sidder man stille i sit plyssæde, når man er i biografen, men i USA har biografannoncørerne skabt bevægelse i publikum. Snart vil man se samme reklametyper i de danske biografer, vurderer dansk mediebureau.

Foto: Kristian Sæderup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Publikum sidder med armene i vejret og svinger til den ene side. Bilen på biograflærredet drejer i samme retning. Dernæst bølger publikums arme til den anden side, og bilen skifter retning.

Sådan forsøgte Volvo at reklamere for en af deres nye biler i de amerikanske biografer i 2007, og inden for et par år vil man se samme slags reklamer, hvor annoncørerne forsøger at interagere med modtagerne, på de danske biograflærreder, vurderer Ulrik Falkner-Thagesen, adm. direktør for mediebureauet Mediacom.

»Hvis man eksponere en reklame til nogle få, men de snakker til mange om den, så har du fået reklamen til at virke,« siger Ulrik Falkner-Thagesen og påpeger, at en sådan fællesskabsoplevelse omkring en reklame netop kan være med til at skabe omtale.

Også Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School, ser positive muligheder i den nye reklameform.

»Vi bliver bombarderet med alverdens informationer, og vi har begrænset kapacitet, så det er kun en lille del af det, vi bliver bombarderet med, som vi kan huske,« siger Torben Hansen.

Dermed er det en fordel, at en reklame skiller sig ud fra de andre, hvis annoncørerne skal have håb om, at forbrugerne kan huske den, forklarer han.

Også CocaCola og Wii har i USA benyttet sig af biografreklamer, som kommunikerer med publikum. Om reklametypen bliver en succes i Danmark afhænger ifølge Torben Hansen af, hvor mange annoncører som vil benytte det.

»Hvis der bliver drevet rovdrift på typen, så bliver forbrugerne trætte af det. Og det kan give den modsatte effekt,« siger han.

Se hvordan Volvo aktiverer publikum i deres biografreklame: