Nye alliancer skyder penge i iværksættere

Erhvervsfolk med forskellige baggrund begynder nu at gå sammen om at rejse kapital til unge lovende iværksættere. Dermed kan de rejse beløb, der matcher ventureselskaberne, og ifølge en iværksætter er det mindre formelt og kompliceret.

Click a Taxi modtog i november en investering fra en række private investorer. Ifølge Søren Nissen (foto), der er stifter og direktør, var det klart den bedste aftale, de kunne få, og valgte den konstellation frem for venturekapital.?Foto: Malte Kristiansen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Krisen sendte en koldfront ind over finansieringen af iværksættere i Danmark, og de seneste fem år har markedet for kapital været bundfrossen. Men der er tegn på, at temperaturen så småt er ved at stige, og at der igen begynder at komme penge til landets yngste og ambitiøse virksomheder.

For det første er de danske business angels ved at røre på sig igen. En nyligt offentliggjort undersøgelse viste eksempelvis, at hver af de private investorer i gennemsnit skød en mio. kr. i nye virksomheder sidste år. Som en sideeffekt opstår nu nye alliancer mellem typisk »nyrige« iværksættersucceser og mere traditionelle business angels.

De nye konstellationer har en volumen, så de er i stand til at rejse kapital, der typisk tidligere har været inden for rammerne af ventureinvesteringer.

Den udvikling genkender Jimmy Fussing, partner i Sunstone Capital. Han fremhæver, at det generelt ser ud til, at der er kommet en større investeringslyst blandt de succesfulde danske iværksættere, som har præsteret at skabe gode forretninger, solgt dem og nu investerer noget af gevinsten i nye virksomheder.

»Når flere af de succesfulde danske iværksættere på den måde går ud og genbruger de midler, de har tjent på deres forretninger, er det frugtbart for hele økosystemet. Det er ret afgørende, at den del af økosystemet fungerer. Det har det ikke nødvendigvis gjort historisk, men der er klart en tendens til, at vi begynder at komme efter det i Danmark,« vurderer Jimmy Fussing.

At private business angels eksempelvis vælger at gå sammen i grupper og placere investeringer i størrelsesordener, der ellers typisk sker i ventureselskabers seed­investeringer, betegner han primært som et supplement til ventureselskabernes rolle i økosystemet.

Et eksempel på en tidligere iværksætter, der i dag investerer flittigt, er Tommy Ahlers. Han solgte i 2008 mobilbackuptjenesten Zyb for knap en kvart mia. kr. til britiske Vodafone samt Podio, der blev solgt til amerikanske Citrix i foråret 2012 for et ikke offentliggjort beløb. Som Tommy Ahlers selv beskriver det, er han ikke aktiv i et formelt business angel netværk, men finder typisk sammen med andre tidligere iværksættere, der har interesse for at investere nogle af deres gevinster i nye virksomheder.

»Det begynder at blive interessant at se på samspillet mellem industrier. Hvor det er mig med en forståelse fra teknologisiden, som går ind og investerer sammen med andre med forståelse fra industri, logistik eller en anden branche. I takt med at teknologien er en integreret del i så mange brancher, bliver det interessant for en som mig at investere i et netværk af bredere kompetencer,« siger Tommy Ahlers.

Det betyder også, at en kapitalstærk alliance kan investere et beløb i en iværksættervirksomhed, der ellers typisk ville være blevet hentet hos et ventureselskab. Et eksempel på det er Click A Taxi, der i november kunne annoncere en kapitaltilførsel på 1,5 mio. dollars – eller cirka ni mio. kr.

Virksomheden, der har udviklet en applikation til at booke en taxi, fik penge fra Tommy Ahlers og den tidligere IT-iværksætter Claus Moseholm, der var med til at stifte og udvikle Goviral og efter syv år solgte virksomheden til amerikanske AOL. Det skete sammen med yderligere to business angels fra andre dele af det danske erhvervsliv samt Søren Halskov Nissen, stifteren af Click A Taxi.

»Vi endte med at kunne lave en investeringsrunde af lige så stor værdi som det, vi fik tilbudt her i det danske venturemiljø,« siger Søren Halskov Nissen, der på det tidspunkt allerede havde meget pengestærke business angels blandt investorerne i Click A Taxi.

Inden investeringen i Click A Taxi faldt på plads i den konstellation, var virksomheden i kontakt med mindst 50 potentielle investorer. Både business angels og venture­investorer i Danmark og i udlandet.

Om hvorfor den endelige deal blev en finansieringsrunde i en kombination kun af business angels siger Søren Halskov Nissen, at hele investeringsprocessen simpelthen er væsentlig mere uformel. Og så har det også afgørende betydning for ham, at investorerne er personer, der selv har prøvet at bygge virksomheder.

»Generelt er der i aftaler med venture­selskaber typisk en lang række særlige betingelser – eksempelvis om en særskilt aktieklasse, hvortil de kan knytte en masse ekstra krav ud over, hvad der er en del af værdi­sættelsen,« siger Søren Halskov Nissen.

Set med iværksætterens øjne er udvalget og dermed konkurrencen i det danske venture­miljø for lille. Og selv om virksomheden også var til venturemøder uden for landets grænser, var det altså i netværket af business angels, det ifølge Søren Halskov Nissen lykkedes at hente den absolut bedste aftale.

»Det kan være om alt lige fra anti-dilution til likviditetsbegrænsninger, hvis virksomheden bliver solgt. Altså at de skal have alle deres penge tilbage, inden gevinsten deles efter andele. Det kan være renter på deres investeringer og alle mulige andre sær­bestemmelser. Alt det har vi indtil videre undgået,« lyder det fra Søren Halskov Nissen, der altså også selv har investeret to millioner i sin virksomhed og dermed har en vægt at forhandle med.

Søren Hougaard, der er adjungeret professor på Copenhagen Business School, og selv business angel, peger ligeledes på, at venture­selskaber typisk er langt mere formelle og firkantede i deres krav til iværksætterne og investeringsvilkårene. Men man skal dog ikke entydigt tro, at private investorer altid er mindre komplicerede.

»Det er lidt et temperamentsspørgsmål. Teoretisk er private investorer nemmere end ventureselskaber, der stiller en lang række betingelser. Det er mere uformelt at få private med om bord med mere gunstige betingelser. Men får man valgt de forkerte private investorerer, kan de lave mere skade end gavn. Hvor et ventureselskab ofte er mere professionelt og kun har for øje at udvikle og få virksomheden solgt, kan private investorer være mere irrationelle, og det gør samarbejdet vanskeligt,« forklarer han.

At der er nye alliancer blandt investorerne har man også hæftet sig ved hos DVCA – brancheorganisation for venture- og kapital­fonde samt business angels. Her forklarer Jannick Nytoft, at det dels hænger sammen med, at der har været eksempler på nogle gode »exits« eller salg af danske iværksættervirksomheder, hvor stifterne efterfølgende går ud og investerer penge i nye virksom­heder, og dels hænger sammen med, at det ellers så bundfrosne marked for risikovillig kapital så småt begynder at tø lidt op i Danmark. Dermed er fremkomsten af den type konstellationer et plus på økosystemet af iværksættere.