Nye alliancer giver risiko for ratekrig

En ny ratekrig kan være under opsejling på containermarkedet, når de nye alliancer træder i kraft til april. Det skriver Alphaliner onsdag.

Foto: MICHAEL KOOREN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den seneste priskrig på de store ruter, der især pressede raterne ned mellem Asien og Europa, sluttede i midten af 2016, og siden har raterne været i bedring takket være tættere parløb mellem udbud og efterspørgsel af containerkapacitet.

Men de nye rederikonstellationer - Ocean Alliance, The Alliance og 2M - har lagt deres rutenetværk frem i de seneste uger, og de tyder på en kraftig øgning i kapaciteten.

- Den totale ugentlige kapacitet til Nordeuropa (fra Asien, red.) vil stige 9,6 pct. sammenlignet med de nuværende tjenester. Den største stigning kommer fra 2M-alliancen, skriver Alphaliner, der beregner et kapacitetsløft på hele 23 pct. for alliancen, der blev dannet af Maersk Line og MSC og nu får Hyundai Merchant Marine og Hamburg Süd om bord.

Spotraterne fra Shanghai til Nordeuropa er steget fra lidt over 200 dollar per tyvefodscontainer (teu) i marts 2016 til i gennemsnit 975 dollar i 2017 - dog med en faldende tendens siden nytår.

Det har hjulpet rederierne gevaldigt, da de årlige faste kontrakter er indgået i januar og februar til langt højere rater end sidste år, men risikoen for ny rateuro er helt klart til stede, skriver Alphaliner.