Nye aktører i spilindustrien vil spille med rigtige penge

Udbydere af sociale spil på nettet vil give brugerne mulighed for at spille for rigtige penge. Udsigt til liberalisering af spillemarkedet flere steder i verden åbner nye forretningsmuligheder og markeder.

Udbydere af sociale spil på nettet vil give brugerne mulighed for at spille for rigtige penge. Foto: Scanpix / Iris Fold sammen
Læs mere

Ligesom der kan købes gødning og vand til gården i det virtuelle spil Farmville, skal kortspillere også kunne købe sig ind i et pokerspil. Og ikke kun spille for virtuelle penge, sådan som det er i dag, men sætte ægte kroner og øre på spil. Eller snarere engelske pund. For da amerikanske Zynga, der bl.a. står bag Farmville, for nylig lancerede et pokerspil med rigtige penge, var det med base i England.

Og netop med introduktionen af spil for rigtige penge forventes det, at flere i industrien vil forsøge sig med det rundt omkring i verden, i takt med at flere lande åbner for en liberalisering af deres spillovgivninger.

Spil giver skatteindtægter

Hos IT-analysehuset Gartner peger Peter Søndergaard, vice president for research, netop på det som en del af den næste udvikling inden for social gaming.

»At det tillades, at brugerne af spillet kan spille for rigtige penge, vil blive en mere og mere integreret del af den måde, vi spiller på. Om det så er rigtige penge, som vi traditionelt kender dem. Eller det er en leverandørintroduceret møntfod, som vi allerede ser i nogle spilmiljøer i dag, der vil udvikle sig til møntfødder, som kan benyttes til at købe rigtige varer for,« siger Peter Søndergaard.

Udviklingen understøttes ifølge Peter Søndergaard af, at det bliver attraktivt for flere lande at tillade den type spil, fordi de har behov for skatteindtægterne fra spilaktiviteten.

»I USA er der lige nu er en slags politisk konkurrence mellem staterne i forhold til at skabe ændringer på det her felt. Staten New Jersey har tidligere i år legaliseret en del af internetgambling (online spil for rigtige penge, red.). Det er en måde at forsøge at tiltrække »gambling« til staten, og det kan vi komme til at se mere af internationalt,« vurderer han.

Vil gerne bruge rigtige penge

Netop spiludviklingsselskabet Zynga, der traditionelt er kendt for spil, som distribueres på det sociale medie Facebook, som bl.a. Farmville, er et eksempel på, hvordan spilselskaberne går den vej. I begyndelsen af april lancerede Zynga i samarbejde med Bwin.party, der står bag både onlinepoker, -casino, -bingo og sportsvæddemål, sociale spil med rigtige penge – i form af ZyngaPlusPoker og ZyngaPlusCasino i England.

I sociale spil spiller du med eller mod flere andre, ved f.eks. at opbygge en farm, spille poker osv. Spillet involverer en form for social interaktion, og der spilles normalt ikke for rigtige penge.

Den lancering er selskabets første step i en strategi om at rykke ind på en række spilområder med licens.

»Vores langsigtede vision er at tilbyde vores spillere næste generation af spil med rigtige penge på flere platforme i regulerede markeder i hele verden,« skrev Barry Cottle fra Zyngas topledelse i forbindelse med lanceringen på selskabets blog.

Zynga har ifølge det såkaldte Social Casino Intelligence (SCi) også positioneret sig til at indtage det amerikanske marked med spil for rigtige penge. Ved at indgive en ansøgning hos Nevada Gaming Control Board i december. Og ved at erhverve cirka 33 patenter inden for spilteknologi i løbet af 2012.

Direktør for iGaming Capital, Melissa Blau, har været i internetspilindustrien i en årrække og rådgiver bl.a. offentlige lovgivere, virksomheder på markedet og fysiske spilvirksomheder som eksempelvis casinoer om udviklingen på markedet. Hun peger på, at der lige nu er en klar tendens til, at aktører fra den såkaldte sociale spil-industri og de mere traditionelle internetspil med rigtige penge henter inspiration hos hinanden. Ligesom udviklere af sociale spil bevæger sig mod spil for rigtige penge, begynder poker-, casino- og andre onlinespilsider at tilføje mere sociale elementer.

Gældende for begge markeder er ifølge Melissa Blau, at USA er interessant at få fodfæste i.

»Onlinespil for rigtige penge er kun tilladt i få stater i USA. Men satsning på en social spilplatform – for eksempelvis et fysisk casino – vil give selskabet adgang til en ny type brugere. Ligesom de herved kan skabe kommunikation med spillerne uden for de fysiske casinogulve. Det er en god vej til at etablere den del af forretningen, indtil reguleringen i USA kommer, og det vil blive tilladt at udbyde onlinespil for rigtige penge flere steder,« forklarer Melissa Blau.

Hos sammenslutingen af spiloperatører i Danmark, Danske Onlinespil (DOGA), peger direktør Morten Rønde ligeledes på, at netop social gaming inden for eksempelvis casinospil er blevet ekstremt populært i USA.

»I branchen kigger man hele tiden efter det næste nye, og om man kan skabe en konvergens mellem det traditionelle og det nye, der går under definitionen »social gaming«. Netop området sociale spil er blevet rigtigt stort i USA – blandt andet fordi onlinecasino og poker er forbudt i de fleste stater. Et eksempel er netop Zynga, der med partnerskabet med Bwin.party samtidig er et eksempel på, hvordan to brancher begynder at nærme sig hinanden – og udvikle produkterne på den måde,« siger Morten Rønde og fortsætter. »De fleste spiludbydere af »gambling« i Danmark er internationale. Selv danske spil er typisk internationale, fordi en del af deres platforme er baseret på Bwin.party. Når de begynder at udvikle nye tiltag i samarbejde med Zynga, er det meget tænkeligt, at de danske aktører også får adgang til dem i fremtiden.«

I februar blev New Jersey den tredje stat i USA til at tillade online spil for penge efter Nevada og Delaware – dog med den begrænsning, at det kun gælder folk, der er fysisk til stede i de enkelte stater, skriver Reuters.com.

Flere andre, herunder bl.a. Massachusetts, Californien og Hawai, overvejer ligeledes en ny form for lovgivning på området.