Nycomed klar til endnu et tocifret milliard-opkøb

Medicinalselskabet Nycomed er klar til endnu opkøb i Altana-størrelsen. Dermed vil selskabet overgå Novo Nordisk i størrelse.

»Jeg kan meget vel tænke mig, at der kommer flere opkøb. Vi kan klare alt fra en Bradley (Bradley Pharmaceuticals, red.) til endnu en Altana. I praksis kan vi næsten købe, hvilken størrelse det skulle være,« siger adm. direktør i Nycomed Håkan Björklund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Efter at Nycomed nu har brugt et år på at fordøje fangsten af det tyske medicinalselskab Altana, der målt på omsætningen var ca. tre gange større end dem selv, er selskabet nu klar til at foretage et lignende opkøb.

»Jeg kan meget vel tænke mig, at der kommer flere opkøb. Vi kan klare alt fra en Bradley (Bradley Pharmaceuticals, red.) til endnu en Altana. I praksis kan vi næsten købe, hvilken størrelse det skulle være,« siger adm. direktør Håkan Björklund, der understreger, at Nycomed ikke lige nu er ved at købe noget i den størrelsesorden.

Sidste år købte Nycomed Altana for ca. 31 mia. kr. Og senest har de nyligt budt 1,8 mia. kr. for det mindre amerikanske medicinalselskab Bradley Pharmaceuticals, der er specialiseret i hudsygdomme. Den sidste handel forventes at gå igennem til februar.

Håkan Björklund vil ikke give en vurdering af, hvor meget Nycomed, der ejes af et konsortium af kapitalfonde, kan købe for uden at spørge om hjælp. Det er nemlig ikke en begrænsning, understreger han.

»Vi har nogle ejere, som har viljen og kapitalen til at investere for os,« siger han.

Hovedaktionær er klar
Det bekræfter ledelsen i Nordic Capital, der med direkte ejersskab på ca. 40 pct. er hovedaktionær i Nycomed. Ifølge partner Toni Weitzberg er Nordic Capital klar til at bakke op om endnu en »Altana-overtagelse«.

»Vi har netop investeret i Nycomed for at få selskabet til at vokse. Organisk vækst er én måde, og opkøb en anden. Vi stræber efter at gøre begge dele,« siger Toni Weitzberg, der ikke vil give en mere præcis vurdering af, hvor meget Nordic Capital er villig til at skyde i endnu et opkøb.

»Vi vil forholde os til det fra sag til sag. Det kommer meget an på, hvilket slags selskab, det er,« siger han, men understreger samtidig, at et opkøb i Atlana-størrelsen sagtens kan komme på tale.

Hvornår det næste opkøb kommer – og om det bliver en Bradley eller en Altana - tør hverken Toni Weitzberg eller Håkan Björklund sige noget nærmere om:

»Opkøb er opportunistiske, men er de rette forudsætninger til stede, så er vi klar,« siger Håkan Björklund.

De rette forudsætninger kan være den rette geografiske placering eller en attraktiv pipeline.

»Vi vil enten købe for at komme ind på helt nye emerging markeder så som Tyrkiet for at tage et eksempel. Eller for at få fat i selskabets interessante produkter. Men vi kan også gøre det, hvis vi ser gode synergier,« siger Håkan Björklund.

Positive overraskelser
Nycomed har atter fået blod på tanden, fordi integrationen med storebroderen Altana er gået over al forventning. »Integrationen er gået langt hurtigere og nemmere, end vi troede. Den er i princippet helt overstået nu,« siger Håkan Björklund. Fremtidens Nycomed vil fokusere på hjemmemarkedet i Europa og de nye markeder, mens de fortsat regner med at overlade markederne i USA og Japan til partnere. Derudover vil Nycomed satse på at udvikle eller købe lægemidler som specialistlægerne typisk udskriver.

»Kigger man på, hvor medicinalindustrien vokser, er det emerging market og specialistområderne, som vokser mest,« siger Håkan Björklund.

I dag er Nycomeds største præparat midlet mod mavesår, Pantoprazole, som står til at løbe ud af patent om to år. Det er ikke længere et område, som Nycomed forsker aktivt i. I dag fokuserer selskabet derimod på smertebehandling, luftvejssygdomme og knogleskørhed.

»Jeg tror ikke, vi vil se nye produkter inden for mavesår. De produkter der er på markedet er så gode, at jeg ikke tror, at der kommer en næste generation af stoffer,« siger Håkan Björklund.

Efter opkøbet af Altana besluttede Nycomed sig for at flytte hovedkvarteret fra Danmark til Schweiz. Tilbage i Danmark er omkring 750 medarbejdere fordelt på bl.a. Nycomeds globale marketingafdeling og en del produktion og forskning.