Nybolig satser ikke længere på avisers rubrikannoncer

Nybolig satser nu i højere grad på digital annoncering fremfor de traditionelle avisannoncer. Nybolig-direktør vurderer, at om ét år vil hver anden avisannoncekrone være skåret væk.

Foto: Torben Christensen. »Rubrikannoncer - de små boligannoncer - ser vi en snarlig død for. Spørgsmålet har været, hvem der er den første til at trække sig, og nu vælger vi at gå forrest,« udtaler direktør Lene Qvist fra Nybolig til Børsen.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver Børsen.

Nybolig, der herhjemme har en markedsandel på omkring 18 pct., vil henover sommeren rulle et digitalt markedsføringssystem ud i kædens 220 forretninger.

»Rubrikannoncer - de små boligannoncer - ser vi en snarlig død for. Spørgsmålet har været, hvem der er den første til at trække sig, og nu vælger vi at gå forrest,« udtaler direktør Lene Qvist fra Nybolig til Børsen.

I dag går 70 pct. af Nyboligs annoncebudget til print og 30 pct. til digitale medier. Om ét år vurderer Lene Qvist, at det vil være omvendt. Årligt vil det betyde, at de danske aviser vil gå glip af et stort to-cifret millionbeløb fra Nybolig.

En undersøgelse fra norske Privatmegleren viser, at 19 pct. af befolkningen er aktivt boligsøgende, mens 30 pct. ikke ønsker at flytte.

»Halvdelen af de spurgte siger, at hvis den rigtige bolig kommer til salg, vil de være interesserede. Tidligere har man brugt printannoncer til at aktivere denne gruppe, men vores erfaringer er, at man fanger dem bedre via for eksempel Facebook end med en rubrikannonce i lokalavisen,« mener Lene Qvist og henviser til, at fire mio. danskere er på Facebook.