Ny YouTube-chef jagter TikTok – men det er ikke hans eneste udfordring

Videogiganten YouTube har fået inderen Neal Mohan som ny topchef. Han skal forløse udfordringer på flere fronter, ikke mindst i kampen med TikTok og de store streamingtjenester. Han har før været guld værd for ejeren Google/Alphabet, som har betalt store summer for at holde på ham.

YouTubes nye topchef, Neal Mohan, har fået ansvaret for et guldæg, der står over for store udfordringer. Tom Williams / AP Images / Ritzau Scanpix

Den lavmælte facon skjuler det lidt. Men det er en af techbranchens tunge drenge, der nu er blevet chef for videotjenesten YouTube. Og der er grund til at forvente meget af Neal Mohan, som længe har været en central skikkelse i videogiganten.

På sin vis er konstellationen med den lavmælte succes rammende. YouTube står lidt i skyggen af sin mægtige ejer, Google og moderselskabet Alphabet. Men det er klodens næstmest besøgte hjemmeside med omkring 75 milliarder månedlige besøg – kun overgået af Google selv, med 88 milliarder månedlige besøg, ifølge Statista.