Ny udfordrer i kampen om iPad-markedet

Nu melder også Canadiske Research In Motion sig ind i klubben af selskaber, der er på vej med en tavle-PC, der skal konkurrere med Apples iPad. Samtidig lancerer Nokia en sær telefon.

pix-nokiatlf-alm

Der går efterhånden ikke en dag imellem nyhederne fra den trykfølsomme verden, og denne gang er det smartphone-giganten Research In Motion (RIM), der står bag den storsælgende Blacberry-serie, som nu barsler med både en trykfølsom Tavle-PC, samt en ny type trykfølsom Blackberry-telefon.

Det canadiske selskab har været sent ude med en reaktion på de seneste års udvikling, hvor trykfølsomme skærme har erstattet fysiske tasteturer, og hvor brugeroplevelsen generelt er blevet stadig mere simpel - og af og til sågar på bekostning af de mere avancerede indstillingsmuligheder. RIMs Blackberry-telefoner har, udviklingen til trods, beholdt stort set samme udseende. Indtil nu.

Mens det hele tiden har været offentligt kendt, at RIM arbejdede på nye modeller med en ny version af operativ-systemet, er det nemlig nu sluppet ud i blandt andet Wall Street Journal, at RIM er på vej med en regulær udfordrer til iPhonen.

Læs også: Sony Ericsson og Nokia mister terræn

Mens RIM angiveligt har gjort skærmen større, holder selskabet dog stadig fast i det fysiske tastetur. Samtidig arbejder RIM på en Tavle-PC, der - noget utraditionelt - ikke har en selvstændig net-forbindelse, men skal bruge Blackberry-telefon til at komme på nettet.

RIM er fortsat den største leverandør af smartphones på det amerikanske marked, mens selskabet kun er nummer to efter finske Nokia globalt. Den pludselig opblomstring i iPhones og Google Android-baserede telefoner har dog gjort alvorligt indhug i RIMs markedsandele. En anden konkurrent, Palm, har kæmpet for sit liv på smartphone markedet med telefonen Pre og flere andre lignende modeller, men måtte kaste håndklædet i ringen og lade sig opkøbe af HP, der også har set sig lun på markedet for smartphones og tavle-PCer.

Sær Nokia

Blackberry-telefonerne er forholdsvist ukendte i Danmark, hvor selskabet har en meget lille markedsandel. Det modsatte gælder dog Nokia, som danskerne fortsat køber i stor stil. Og netop Nokia går fortsat sine helt egne veje, altimens selskabet ganske insisterende ignorerer iPhone- og Google-android-feberen og fortsætter med at lancere telefoner med selskabets eget Symbian-system, ligesom at Nokia fortsat overvejende holder fast i det fysiske tastetur. Det gælder blandt andet i selskabets spritnye og meget besynderligt udseende X5-telefon, der - udover at kunne fås i lyserød - er fuldstændig kvadratisk. X5-telefonen har dog et fysisk tastetur, man kan skubbe ud.

Læs også: Det blev ... en ny telefon!

Den nye Nokia telefon minder ikke om noget andet i selskabets produkt-portefølje og anses derfor for at være en telefon, der skal give de nyligt lancerede KIN-telefoner fra Microsoft konkurrence. KIN-telefonerne, der ikke fås i Danmark endnu, er en ny telefon-type, der mest af alt satser på at gøre sociale medier endnu mere tilgængelige i telefonen. Det betyder også, at Nokias X5-telefon kommer til at henvende sig til teenagere snarere end de brede masser.