Ny type metal kan forhindre flyulykker

En drone rammer et fly i luften, men skaderne vil stort set være usynlige. Den britiske virksomhed QinetiQ har udviklet en ny type legering beregnet til specielt fly, der muligvis også kan mindske risikoen for flyulykker.

Drone potentially being hit by commercial airplane in sunset silhouettes. Concept of aircraft accident. Thread of collision Fold sammen
Læs mere
Foto: Kesu

Flyvemaskiner kan i fremtiden bliver »armeret« med et nyt højteknologisk materiale, som kan beskytte dem mod kollisioner med bl.a. fugle og droner. Det kan endda, hvis potentialet i den nye teknologi forløses, forebygge den type af flyulykker, der bl.a. førte til at et supersonisk Concorde-fly styrtede ned uden for Paris i 2000.

Det skriver The Telegraph.

Den britiske forsvarsteknologi-virksomhed QinetiQ har udviklet, hvad den kalder »shape memory alloy« (SMA) - en type legering, der populært sagt kan huske formerne på materialet.



Legeringen består af energi-absorberende titanium tråde, som er vævet ind i carbonfibre, hvilket gør den meget bedre i stand til at modstå skader og fastholde den oprindelige form.

Se, hvordan det virker her: (artiklen fortsætter under klippet)


At et materiale som dette kan bevare formen er helt afgørende for fly, hvor alle dele er nøje designet aerodynamisk, for at de store kolosser kan lette.

Det nye materiale fra QinetiQ har vist sig at være tre gange stærkere end carbon-fibre - og det vil ikke være tungere, hævder selskabet, hvilket ikke er uvæsenligt for flyene.

Materialet vil endda kunne forebygge store ulykker, lyder det lovende fra selskabet bag.

Da det supersoniske Concorde-fly fra Air France i 2000 styrtede ned uden for Paris umiddelbart efter take-off - en ulykke der kostede 113 personer livet - skyldtes det eksempelvis en metalliste på startbanen, som et fly fra Continental Airlines havde tabt.

Om flyselskaberne kaster sig over det nye materiale er ifølge Dr. Malcolm Nash fra Royal Aeronautical Society mere usikkert.

»Det har potentiale til at beskytte fly, men bekymringen er, om det vil være tungere end normalt carbon fiber-materiale. Det vil gøre flyet mindre effektivt, og med mindre det er en absolut nødvendigt, er det usandsynligt, at flyproducenterne vil bruge det,« siger han til The Telegraph.