Ny topchef tripper for at trimme tobakskæmpe

Niels Frederiksen, ny øverste direktør i Scandinavian Tobacco Group, finder kosten frem og starter hovedrengøring i selskabet for at rydde op i antallet af varemærker.

Scandinavian Tobacco Group Assens eksporterer til omkring 50 lande og har en årlig produktion på ca. 3.600 tons tobak. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Melhede
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Børskandidaten Scandinavian Tobacco Group (STG) har spist for meget og er blevet for tyk rundt om maven.

Den nytiltrådte topchef Niels Frederiksen, sætter derfor selskabet på slankekur for at få antallet af varemærker ned. Slankekuren skal gøre STG mere effektiv og øge lønsomheden, siger topchefen.

STG's omsætning landede i 2014 på godt 6,1 milliarder kroner mod godt 5,9 milliarder kroner året før. Driftsindtjeningen (ebitda) udgjorde små 1,2 milliarder kroner efter en vækst på beskedne 0,7 procent sammenlignet med et år før.

»Vi synes, det er fint, at vi leverer godt 3 procent vækst på omsætningen og knap 1 procent vækst på indtjeningen. Men det er klart, at vi gerne vil øge vores indtjening mere. Vi har været presset af, at især markedet for  maskinfremstillede cigarer har ændret sig hurtigere og at mange forbrugere har valgt billigere varianter,« siger Niels Frederiksen.

Niels Frederiksen trådte frem i forreste gled i virksomheden, efter at den tidligere direktør Anders Colding Friis gik til Pandora tidligere på året. Niels Frederiksen har af bestyrelsesformand Jørgen Tandrup fået til opgave at øge indtjeningen i virksomheden frem mod den børsintroduktion, der ligger i kortene for selskabet.

Scandinavian Tobacco Group

I mio. kr. 2014 2013 Ændr.
i pct.
Omsætning 6126 5925 3%
Driftsresultat 908 775 17%
Nettoresultat 640 573 12%
Egenkapital 9087 8333 9%
Overskudsgrad 14,8 pct. 13,1 pct.
Soliditet 64,2 pct. 63,1 pct.
Egenkapitalrente 7,3 pct. 6,8 pct.

Især STG's venske ejer, Swedish Match, der ejer 49 procent ag STG, vil gerne af med sine aktier. Efter et mislykket salgsforsøg før jul sidste år, er selskabet tvunget tilbage i børssporet, som tidligere beskrevet i Berlingske. Problemet var, at svenskerne angiveligt regnede med en pris, der tilskrev at STG skulle være væsentligt mere end 10 milliarder kroner værd. Men buddene, der kom ind, var væsentligt lavere.

De to danske ejere, tobaksfondene Augustinus og C.W. Obel, der samlet ejer 51 procent, er mere interesserede i at fastholde deres aktier, hvilket også var med til at forplumre den nu kuldsejlede salgsproces.

Mens indtjeningen næsten stod stille forbedrede STG sidste år de frie pengestrømme markant. De steg med hele 42 procent til over en milliard kroner.

»Vi har reduceret lagre og dermed arbejdskapital, og det har øget det frie cash flow. Det vil også i årene fremover være et klart fokusområde,« siger Niels Frederiksen.

Målet er at få en mindre kompleks forretning med færre, men bedre indtjenende varemærker.

»Vi skal have reduceret kompleksiteten i vores produktportefølje. Vi har for mange forskellige produkter med små volumener, som tager en masse tid og kræfter i vores supply chain. Hvis vi skal drive forretningen mere effektivitet, så er det en løsning at fjerne kompleksitet,« siger Frederiksen.

Han peger på, at det er et naturligt tidspunkt for virksomheden at trimme, efter at den fusionerede med en del Swedish Match samt har foretaget flere opkøb.

»Vi vil gerne købe mere op, men hvis vi ikke får reduceret kompleksiteten i det nuværende, så bliver det sværere og sværere at få de rette synergier ud, når vi næste gang køber op,« siger Niels Frederiksen.