Ny topchef skal gøre Joe & The Juice mere moden: »Der er betalt dyre lærepenge«

I juni skiftede Joe & The Juice ud på topposten. Nu siger den nye administrerende direktør, Thomas Nørøxe, i et interview i Finans, at juicekæden skal gå fra teenager til moden voksen.

Joe & The Juices nye topchef har nu sat ord på den opgave, der venter ham i virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen (arkivfoto)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I slutningen af juni overtog Thomas Nørøxe topposten i juicekæden Joe & The Juice, som de seneste år er vokset ganske markant i både Danmark og udlandet.

Vokseværket har sat negative spor i regnskaberne. Da kæden en måned senere præsenterede sit årsregnskab for coronaåret 2020, var det med et underskud 484 millioner kroner. Dermed har kæden tabt tæt på en milliard kroner gennem de seneste tre år.

Men nu er det tid til at træde en smule på bremsen. Joe & The Juice skal gå fra at være en umoden teenager, som skyder i vejret, til en mere ansvarlig voksen, fortæller den nye topchef i et interview med Finans.

»Tidligere har der været meget fokus på at kunne udvikle personale fra at stå i en juicebar til at kunne sidde på et kontor. Det skal vi stadig holde fast i. Men når man bliver en milliardvirksomhed, er der også bare nogle kompetencer, man som virksomhed ikke selv kan udvikle. De kompetencer skal hentes ind udefra, og det er vi begyndt med,« siger Thomas Nørøxe til mediet.

Han overtog posten fra Sebastian Vestergaard, som dog blev i virksomheden for at arbejde med forretningsudvikling. Nørøxe selv kom også fra en intern stilling som personalechef.

»Thomas har desuden dyb respekt og forståelse for den unikke kultur i Joe & The Juice. Kombinationen af disse kvaliteter er det, vi har behov for nu, hvor vi efter covid-19-pandemien har en unik mulighed for at opskalere vores forretning betydeligt,« sagde bestyrelsesformand og grundlægger af Joe & The Juice, Kaspar Basse, i en pressemeddelelse dengang.

Det skal dog ikke være i samme tempo som hidtil, bedyrer den nye topchef.

»Vi skal vokse, men det skal ske med sikkerhedsselen på. Vi voksede for meget og for hurtigt på et tidspunkt. Der er betalt dyre lærepenge. Vi har lært, at vi ikke skal åbne for mange barer i det enkelte marked inden for kort tid,« siger han i interviewet i dag.

Ved det seneste årsregnskab 16. juli var den hurtigtvoksende kæde til stede i 15 lande med omkring 300 forretninger. Omsætningen i 2020 var på 853 millioner kroner.

I april 2020 rejste Joe & The Juice 200 millioner kroner i en investering samt yderligere 100 millioner kroner i gæld for at sikre nok likviditet under pandemien.