Ny topchef skal give Netto en opfriskning

Discountkæden med det friske slogan »derfor«, trænger til en opfriskning, slår detailhandelsekspert fast efter fyring af Netto-topchefen.

Foto: Asger Ladefoged. Netto offentliggjorde torsdag, at de har fyret deres topchef gennem 11 år, Claus Juel-Jensen.
Læs mere
Fold sammen

Den danske Netto-kæde trænger til en gevaldig opfrisker i Danmark, for kæden er ikke længere den frække dreng på discountmarkedet, som den var engang.

Det slår detailhandelsekspert, Flemming Birch, fast efter, at Netto onsdag offentliggjorde, at de har fyret deres topchef gennem 11 år, Claus Juel-Jensen.

Fyring sker som led i kædens ønske om at videreudvikle Netto-konceptet herhjemme og samtidig styrke positionen i Polen og Sverige. Markedet i Tyskland skal samtidig fastholdes.

»De kommende år vil vi fokusere yderligere på at give vore danske kunder en endnu bedre indkøbsoplevelse, hvilket blandt andet indbefatter en markant opfriskning af Netto -konceptet,« siger administrerende direktør, Per Bank, i Dansk Supermarked Group, som ejer Netto.

»Herudover øger vi tempoet i vores ekspansion i Sverige og Polen, samtidig med at vi vil fastholde en stærk regional position i Tyskland,« tilføjer han.

Det er det helt rette fokus at lægge for discountkæde, men det bliver også fire vidt forskellige markeder at håndtere for den nye topchef, siger Flemming Birch og tilføjer, at alene det danske marked bliver hårdt arbejde.

For kæden har mistet den appel, den tidligere havde til de danske kunder, og butiknettet fremstår i dag mere trist, siger Flemming Birch:

»Der er godt nok mange Netto-butikker, der ser triste og slidte ud, når man som kunde går derind, og du lige har været inde i en ny Rema1000. Der er de ikke så skarpe, som de har været en gang.«

For Netto har haft en skarp profil og var med sloganet »derfor« tidligere mere »fræk« end de andre supermarkedskæder. Samtidig var Netto bannerfører for økologi og på trods af, at Netto fortsat er den kæde, der sælger flest økologiske varer, er Coop ved at stjæle den økologiske dagsorden fra dem, siger Flemming Birch.

»Netto mangler en skarpere profil. I dag er de kendt for lave priser, og det er fint nok, men de har tidligere været kendt for noget mere værdibaseret. Engang var de kvindernes yndlingsbutik, fordi de skulle hen til de spændende spotvarerne,« siger Flemming Birch.

Ekspansionen skal komme i sverige og Polen

Men det er helt andre udfordringer discountkæden står overfor på det internationale marked, siger Flemming Birch.

I Polen er discountmarkedet nemlig domineret af mange internationale spillere. Der er ikke mange polske discountkæder, men udenlandske kæder har fået øjnene op for Polen.

»Det er blevet den internationale slagmark, fordi Polen er et nyt marked i vækst. Det betyder, at der i øjeblikket bliver konkurreret rigtigt meget, for det vælter ind fra alle sider. Men det er stadig et marked, kæderne kan nå at erobre,« siger Flemming Birch.

Svenskerne derimod har stadig ikke opdaget discount, og det gør Sverige til et svært marked. For selvom Netto har været til stede i flere år, har discountkæden endnu ikke slået igennem.

»Omvendt trives discount rigtigt godt i mange andre lande. Så hvis de kan få svenskerne overbevidst, er der stort potentiale i det svenske discountmarked. For så står Netto rigtigt stærk i og med, at deres eneste konkurrent er Lidl,« vurderer Flemming Birch.

Samtidig understreger han, at det Tyske marked, hvor Netto også er til stede, er så domineret af tyske discountkæder, at det udelukkende handler om at fastholde sin position i landet.

»Der er ikke de store vækstmuligheder at hente for Netto blandt tyskerne,« siger Flemming Birch og tilføjer:

»Det er fire meget forskellige udfordringer. Netto skal finde en mand, der kan håndtere alle fire opgaver.«

Nettos nye topdirektør tiltræder d. 1. oktober.