Ny topchef sætter alt i spil i Carlsberg

Der er brug for en omfattende hovedrengøring i Carlsberg, og ny topchef varsler, at der ingen hellige køer er. Det skal »sikre finansiel fleksibilitet« til at jage fremtidige vækst-muligheder, siger Carlsbergs nye topchef, Cees ’t Hart.

Foto: Emil Hougaard. Cees ’t Hart tiltrådte lige før sommerferien og er derfor svær at klandre for det svage halvårsregnskab, som viste en flad omsætning og et fald i driftsindtjeningen på 13 pct. sammenlignet med første halvår året før. For første gang i flere kvartaler kunne bedre lønsomhed i Vesteuropa ikke redde styrtskreddet i den russiske forretning.
Læs mere
Fold sammen

Hvis hollandske Cees ’t Hart havde brug for at understrege sine første indtryk af tilstanden i pressede Carlsberg, kunne den nye ølchef bare kigge i det netop aflagte halvårsregnskab, der blev offentliggjort onsdag.

Første gang Hart talte til investorer, analytikere og erhvervspresse, var det med en nedjustering, skuffende indtjening og et kursfald for aktien på 9,4 pct. som følge af de skuffende tal.

Cees ’t Hart tiltrådte lige før sommerferien og er derfor svær at klandre for det svage halvårsregnskab, som viste en flad omsætning og et fald i driftsindtjeningen på 13 pct. sammenlignet med første halvår året før. For første gang i flere kvartaler kunne bedre lønsomhed i Vesteuropa ikke redde styrtskreddet i den russiske forretning.

Men tallene understreger, at Carlsberg er presset og befinder sig i et dødvande. Der skal ske noget, og Hart varsler nu en stor, strategisk gennemgang af hele bryggerivirksomheden. Her er ingen hellige køer, siger han. Strategiarbejdet kan føre til store ændringer i Carlsbergs organisation, geografiske afsæt og syn på vækstmuligheder.

»Det vil være en underdrivelse at sige, at det bare er et servicetjek på strategien, jeg tager hul på. Vi tager et skridt bagud og ser på hele forretningen på ny og på, hvor vi gerne vil hen i fremtiden,« siger Cees ’t Hart.

Topchefen vil først være gennem det arbejde til næste forår, varsler han, da arbejdet indebærer at tage højde for erfaringer og viden med fra Carlsbergs øverste 60-70 direktører rundt om i verden. Imens vil arbejdet med at effektivisere og trimme dog stå på.

»Vi tager en holistisk tilgang til den nye strategi og arbejdet med den. Vi kigger på, hvor vi er, hvilke varemærker vi har, hvilke geografier og hvilke segmenter vi er i. Det indebærer også, at vi ser på de evner og folk, vi har i koncernen, og om de er de rigtige for at nå vores mål, og derudover om vi har den rette performance-kultur,« siger Cees ’t Hart.

Muligt opgør med Buhls strategi

Meldingen fra den nye administrerende direktør kan betyde et opgør med forgængeren Jørgen Buhl Rasmussens strategi, der ellers også stod bag omfattende forandringer i Carlsberg. Buhls fokus var at få virksomheden til at tænke langt mere som en international mærkevarevirksomhed, som udnyttede sin gruppestruktur bedre og mere effektivt. Men det meste af det arbejde blev overskygget af skuffelse på skuffelse fra Rusland, som er Carlsbergs største enkeltmarked. Buhl holdt stædigt fast i, at væksten ville vende tilbage i Rusland. Det var med til at koste Buhl jobbet.

Cees ’t Hart, topchef i Carlsberg

»Det vil være en underdrivelse at sige, at det bare er et servicetjek på strategien, jeg tager hul på«


Nu lægger Cees ’t Hart op til at tage meget hårdt fat i Carlsberg. Der skal ryddes op. Gælden skal ned, og aktiekursen skal op. Det skal sikre, at Carlsberg igen kan kalde sig en vækstvirksomhed.

»Carlsberg er en vækstvirksomhed. Det er helt klart, og det modsatte ville tage ambitionen fuldstændig ud af selskabet. Det handler om vækst, men der er forskellige måder at vokse på, og jeg er helt ærlig optimistisk om Carlsberg i fremtiden. Men ser man på tallene for andet kvartal og på historien, er det klart, at virksomheden har oplevet en del modvind i de seneste par år. For at være succesfuld har vi også brug for lidt held. Og vi ser nu på, hvor vækstmulighederne er i fremtiden,« siger Hart.

Først på året suspenderede Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher, de mangeårige ambitioner i bryggeriet om at købe stort op i Asien for at give mere plads til umiddelbar værdiskabelse til aktionærerne. Det skete samtidig med, at Buhls afgang og Harts tiltræden blev meddelt.

Opkøbspausen bliver givetvis længere end først antaget, for Carlsberg har slet ikke de finansielle muskler lige nu. Men det skal Carlsbergs medarbejdere og ledelse arbejde hårdt for at genskabe.

»Med sådanne tal, som vi her fremlægger, er det klart, at vi ikke har den finansielle fleksibilitet til at tage store skridt såsom opkøb. Det, jeg har sagt til vores folk, er, at det over de næste måske 18 måneder især handler om at genvinde finansiel fleksibilitet, og det er en vigtig opgave,« siger han og peger bl.a. på, at Carlsbergs 36 mia. kroner store gæld skal høvles ned.

Søren Samsøe, der er aktieanalysechef i SEB, siger, at det er nu, Cees ’t Hart har muligheden for at lave store forandringer.

»Der er et arbejde i gang nu og her, som handler om effektiviseringer, og det arbejde vil føre til forandringer på den korte bane og have finansiel betydning,« siger Samsøe og fortsætter:

»Og så er der strategiarbejdet, som skal udstikke retningen for Carlsberg de næste fem-syv år. Det er naturligt, at en ny topchef sætter sig ned og ser på hele forretningen og på, hvordan han ville bygge den op, hvis han begyndte helt forfra. Det er nu, han har muligheden for at gøre det. Det er klart, at alt ikke ændres i Carlsberg, men der kan godt komme nogle ret markante, strategiske ændringer fra ham,« siger Søren Samsøe.

Overskuddet i Carlsberg er skrumpet med 12 procent fra sidste år. Vicekoncernchef i Carlsberg, Jørn P. Jensen, kommenterer sagen: