Ny tendens skaber vindere og tabere

Interesse. Når nye tendenser som consumerization rammer virksomheder, vil der ofte være vindere og tabere, men branchen er dog fortrøstningsfuld.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en ny trend som consumerization tager fart, fører det som regel til både vindere og tabere i IT-branchen. Vinderen er indtil videre Apple. Virksomheden har traditionelt ikke haft noget godt tag i erhvervsmarkedet, men med consumerization er situationen en anden, siger Anders Elbak fra IDC. »For øjeblikket er det Apple, som har mest fordel af udviklingen. De klarer sig bedre og bedre i det traditonelle erhvervsmarked, og hvis alle vil have iPhones og Macbooks, går det jo ud over de andre leverandører.«

En af disse andre leverandører er Dell, men her tager man udviklingen relativt roligt. Det er en del af gamet, og så gælder det om at tilpasse sig, fortæller Michael Jacobs, der er direktør for Dell i Danmark og Norge. »Det er rigtigt, at det kan påvirke vores situation, at medarbejdere vælger en anden form for hardware, end den vi leverer. Men så må vi bare sørge for at lave tilstrækkeligt attraktive produkter. Desuden er det ikke et blot et spørgsmål om at overbevise forbrugeren. Arbejdspladsen skal også overbevises og hjælpes med consumerization.«

Nye forretningsmuligheder

Der er nemlig rigeligt med forretningsmuligheder i consumerization, siger direktøren. »Consumerization handler om meget mere end hardware. Vi sælger ikke blot hardware, men hjælper vores kunder i form af konsulentydelser og software med at implementere nye løsninger og blandt andet tage højde for Consumerization. Vi ser stadigt mere interesse for consumerization og derfor også flere, som har brug for vores løsninger til at implementere consumerization. Vi leverer de bedste løsninger, også når det går ud over vores salg af hardware.«

Dell prøver også at tage sin egen medicin. »Vi giver vores medarbejdere mulighed for at ’connecte’ fra hvor som helst, og vi betaler for møbler og telefon til hjemmearbejdspladsen. Desuden opmuntrer vi kraftigt til brugen af sociale medier i arbejdssammenhæng, til at gå på Facebook og Twitter, til at skrive blogs.«

Men er man kommet så langt hos Dell, at man kan se konkurrerende maskiner på arbejdspladsen? »Vi tror på vores egne produkter. Derfor er der ingen grund til at tage andre produkter med på arbejde,« siger Michael Jacobs.