Ny TDC-topchef: Nye prisstigninger på vej

Danmarks største telekoncern er presset af den hårde konkurrence, som koster selskabet mange af de bedre forbrugende TV-kunder. Derfor må priserne op, så investeringerne kan fortsætte i Danmark, siger Pernille Erenbjerg.

TDCs nye topchef, Pernille Erenbjerg, varsler nye prisstigninger. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIK REFNER

TDC er klar til nye prisstigninger for at rette op på tilbagegangen i Danmark.

Det siger TDCs nye topchef, Pernille Erenbjerg, der i august afløste Carsten Dilling efter at have været koncernfinansdirektør i nogle år. Udmeldingen kommer oven på et regnskab tirsdag morgen, som viste tilbagegang i Danmark.

»Det er klart, at det danske resultat er utilfredsstillende, når det falder med næsten 12 procent. Selv om det er som forventet, er det uholdbart for os,« siger Pernille Erenbjerg.

Vil også ramme erhvervskunder

Det lykkedes TDC for andet kvartal i træk at vinde flere mobilkunder, nemlig 13.000, dog først og fremmest ved at få nedbragt antallet af kunder, der allerede havde fat i indersiden af TDCs hoveddør for at sige farvel. Til gengæld fortsætter fastnetkunder, TV- og internetkunder med at flygte fra telegiganten.

»For tre uger siden hævede vi priserne med ti kroner for de laveste mobilabonnementer. Baggrunden er, at vi har investeret milliarder i at bygge mobilnet i Danmark, og vi er nødt til at få en forretning ud af det, så vi kan investere i næste bølge,« siger Pernille Erenbjerg og fremhæver, at TDC i 2014 investerede 3,5 milliarder kroner og i år vil bruge »et par hundrede millioner kroner mere«.

Hun er klar til nye prisstigninger.

»Muligvis vil vi over tid også hæve mobilpriserne for erhvervskunder. Lige nu ser jeg ikke behovet for samme aktion som på privatmarkedet, hvor problemet har været, at priserne nærmest pr. automatik kun er gået én vej: nedad. Det er der behov for at rette op på. Vi er nødt til at beskytte vores egen indtjening,« fastslår TDC-topchefen.

Topchef: 109 kroner er meget fair

Hvor lang tid går der, før prisstigningerne slår igennem i regnskabet.

»Der går nogen tid. Det er kun for nye kunder, at vi i denne omgang har hævet priserne. I takt med at kunderne skifter til os fra andre udbydere, eller de skifter abonnementer hos TDC, vil effekten tage til. Dette vil ikke revolutionere noget på kort sigt, men vi er nødt til at etablere, at priserne kan stige og er nødt til at stige,« siger Pernille Erenbjerg.

Så der kommer altså flere stigninger?

»Nu må vi se. Vi gør det i en rimelig takt. Foreløbig er det de laveste priser. Det er dem, der er giftige. Men det er vigtigt for os at lodde, hvad det får af effekt på vores egne kunder og potentielle kunder. Men et abonnement til 109 kroner er i min optik det hele værd som adgangsbilletten til vores net mod 99 kroner tidligere. Jeg mener faktisk, at det er en meget fair pris,« fastslår hun over for Berlingske og understreger, at »der er ingen mirakelkur« på det danske mobilmarked, som i over ti år har oplevet en benhård mobilpriskrig.

Stort tab på TV

Også Telia og Telenor har fjernet det billigste mobilabonnement for at få danskerne til at købe nummeret dyrere, hvor der så er lagt lidt mere i månedspakken af tale og/eller data. »3« ventes at følge efter.

TDC slås også med tilbagegang på det vigtige TV-marked, hvor datterselskabet YouSee er Danmarks største TV-udbyder. YouSee har siden juli 2014 tabt 57.000 TV-kunder og 27.000 bredbåndskunder, som lægger langt flere penge om måneden, end mobilkunderne typisk gør.

Pernille Erenbjerg håber, at det kan lykkes for YouSee at få flere af TV-kunderne til også at vælge internetforbindelse fra YouSee.

»Omkring 40 procent af YouSee-kunderne køber også bredbånd hos YouSee. De 60 procent har bredbånd andre steder, selv om de allerede har et YouSee-stik i væggen. Det giver os et potentiale, som vi skal have mere ud af,« siger hun og håber, at tilbuddet om at kunne tage sine TV-kanaler med sig på farten og - hvis man har en TV-boks - kunne udskifte kanaler og bruge TV-arkivet vil lokke flere til.

Flere opsiger fuldpakken på TV

Frafaldet af kunder taler dog et andet sprog, og andelen af YouSee-kunder, som fravælger den store TV-pakke til 500 kroner om måneden og vælger grundpakken med langt færre kanaler, som de måske supplerer med film- og TV-tjenester som Netflix og TV 2 Play, stiger stadig.

»Nu har 30 procent af YouSee-kunderne grundpakken, og vi forventer, at udviklingen fortsætter, så der er ingen tvivl om, at det er svært,« medgiver TDC-topchefen og tager om »det lange, seje træk, hvor vi skal holde fast«.

TDC-koncernens samlede fremgang reddes udelukkende af TDCs aktiviteter i Sverige og især i Norge, hvor TDC i september 2014 købte Norges næststørste kabel-TV-selskab for 12,5 milliarder kroner, lånt på gode betingelser.

Samlet set mener Pernille Erenbjerg, at TDCs 3.-kvartalsregnskab »ligner 1. halvår utroligt meget - der er ikke de store afvigelser«.