Ny TDC-direktør: Flere ressourcer til bredbånd

Carsten Dilling, den nye mand i spidsen for TDC’s fastnetdivision, ligger ikke skjul på, at fastnet-telefoni er under pres. Derfor er udfordringen at få allokeret flere ressourcer over i bredbånds-forretningen.

Carsten Dilling, det nyudnævnte medlem af TDC’s direktion, vil sætte mere skub i TDC´s bredbåndsforretning, der hører til hans fremtidige ansvarsområde.

Rent formelt får Dilling ansvar for TDC Fastnet Norden, som er den største division i TDC med cirka 7.000 ansatte og ansvaret for TDC's aktiviteter inden for bl.a. fastnettelefoni og bredbånd rettet mod privatkunder.

Han oplever det ikke sådan, at han overtager et voldsomt presset forretningsområde.

”Men det er jo klart for enhver, at fastnet-telefoni påvirkes kraftigt af de mobil– og bredbåndsmuligheder, der findes i dag. Men der skal man huske på, at bredbånd er en ret bred del af TDC’s forretning og dermed er der et kæmpe potentiale. Jeg skal sørge for, at produktet fastnet har den rette kvalitet, og at det lever videre så længe det skal det. Men jeg skal også få flyttet fokus hen på bredbåndsforretningen. Det er meget vigtigt,” siger den tidligere IBM, Columbus IT Partner og Ementor-direktør til Business.dk.

Flytte fokus over på bredbånd. Hvad tænker du mere præcist på?

”Jeg starter først den 1. august, så det er lidt tidligt at komme med meget konkrete meldinger, men det gælder om, at sikre den rigtige service-palette til bredbånd. Vi skal starte med, at når kunden interagerer med TDC, og skal have noget leveret fra os – uanset hvad det er, så skal kunden have en kvalitetsoplevelse,” siger han.

”Via fastnetforretningen har vi en tæt kontakt til markedet og via vores store markedsandel har vi en god platform for at udvikle bredbåndforretningen. Vi skal have kigget på bredbåndforretning, men det er klart, at prioriteten i første omgang er at få allokeret mere energi og ressourcer over til de områder, hvor fremtiden er for TDC. Og der skal vi så have sammensat den rette servicepalette til bredbåndforretningen, så vi ubetinget bliver en ledende spiller på i første omgang det danske og på længere sigt det nordiske marked,” siger Carsten Dilling.

Kan man tale om, at TDC i højere grad fremover vil tage teten på bredbåndsmarkedet, frem for at bruge unødige kræfter på at holde liv i en fastnetforretning, der ikke just har en strålende fremtid foran sig?

”Det ved jeg ikke, om det ligefrem passer. Men jeg håber da på, at vi kan – med den størrelse vi har - være mere proaktive. At vi kan sætte dagsordenen for hvordan man driver og udvikler en bredbåndsforretning,” siger Carsten Dilling.