Ny superjumbo skal tryne Airbus' kæmpefly

Lufthansa er blandt de selskaber, der satser på Boeings nye jumbojet 747-8. På papiret kan superjumboen sagtens konkurrere med Airbus' A380-kæmpefly, og lækkerhedsfaktoren viste sig da også at være høj, da Berlingske blev inviteret med ombord.

Den nye Boeing 747-8 kom i drift fredag den 1. juni med Lufthansa som første luftfartsselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: ARNE DEDERT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det handler om big business, når luftfartsselskaber skal vælge, hvilken flytype de vil satse på. Ikke bare er de helt store fly hundedyre - men det, som kan virke som marginaler i flyenes præstationer, kan ende med at være det, som afgør, om flyet bliver profitabelt eller ej.

Boeing har sendt en ny version af jumbojetten 747 på vingerne, og den tyske luftfartskæmpe Lufthansa er et af de selskaber, der har valgt at købe - og det med 20 styk. Stykprisen anslås at være i omegnen af 1,8 milliarder kroner, men Lufthansa har formodentlig fået en solid rabat på den store ordre. Berlingske var inviteret til Lufthansas hovedkvarter i Frankfurt am Main af selskabet for selv at få syn for sagen.

Se billederne: Her er den nye 747 superjumbo

Når man nærmer sig 747-8, bliver det klart, at der er tale om et stort fly. Det var den oprindelige jumbojet også, men med en længde på 76,3 meter og et vingefang på 68,4 meter både virker og er superjumboen betydeligt større end forgængeren. Den karakteristiske pukkel, der huser halvdelen af business class på anden etage, er forlænget mærkbart.

Motorerne ligner dem, der også findes på den nye Boeing 787 Dreamliner. De hajtænder-lignende afslutningsskjolde på motorskallen afslører familieforbindelsen. Vingespidserne tager et vip opad yderst. Der er tale om en ny og mindre type winglet, der skal sørge for, at vinden slipper vingen lettest muligt.

På trods af, at det enorme finneagtige haleror er farvet i Lufthansas karakteristiske blå farve, er der ikke meget haj over helhedsudtrykket. Boeing 747-8 ligner mest af alt en fuldfed blåhval, hvilket den maksimale startvægt på 442 ton da også vidner om.

Se billederne: Så fedt er der på 1. klasse i den ny superjumbo

På papiret ser 747-8 ud til at være en værdig rival til A380eren - og endda mere til. Boeing-flyets specifikationer viser, at faktisk er det amerikanske fly fem meter længere end det europæiske. På alle andre leder er Airbus'en dog større - også når det kommer til antallet af sæder. I Lufthansas konfiguration kan 747eren rumme 362 passagerer, mens A380eren kan tage maksimalt 526.

Når det kommer til de operationelle tal, bliver det tydeligt, at der er tale om et helt nyt fly - til trods for at den første jumbojet blev designet tilbage i 1960erne. Det skyldes i høj grad, at Boeing har brugt erfaringerne fra kompositmateriale-flyet 787 Dreamliner i designet af den nye 747.

Det betyder ifølge Boeing, at 747-8 er ti procent lettere end A380eren målt pr. passager, og det er med til at sørge for, at det amerikanske fly bruger 11 procent mindre brændstof pr. passager. Det regner Boeing om til, at det i alt er seks procent billigere at flyve med målt pr. sædekilometer.

Specifikationerne for Boeings nye 747 peger på, at Airbus skal til at rubbe neglene. For det kan godt være, at jumbojetten ikke kan fragte nær så mange passagerer som ærkerivalens A380, men på de fleste andre parametre ser Boeing ud til at være en værdig konkurrent. Og det gælder ikke mindst forholdene ombord.

Når man træder ind i flyet, afhænger ens retning af, hvor meget man har lettet tegnebogen, da man købte billetten. I snuden til venstre ligger første klasse, bagerst til højre økonomiklassen, og i midten - både på første og anden etage - findes business class.

Da der er tale om et spritnyt fly, der fik sin operationelle jomfruflyvning 1. juni med Lufthansa, er alle klasser imponerende. På økonomiklassen sidder man skulder ved skulder, men stofkvaliteten på sæderne er god, det umiddelbart simple underholdningssystem ser indbydende ud, og fornemmelsen ved at sætte sig i sædet lægger ikke umiddelbart op til mere end sædvanligt albueskubberi.

På business class er der andre boller på suppen. Helt andre. Den minder mere om det, man ville forvente på første klasse. Med otte sæder per række er der masser af plads, og Lufthansa bruger den til at bryde med den traditionelle side-ved-side-opstilling. Nu er sæderne vinklet væk fra hinanden, og en pult adskiller naboerne. Sæderne kan lægges ned, og det til et niveau, der er meget tæt på en helt vandret stilling. Har man en business class-billet er der udsigt til at få noget, der kan minde om en nats søvn på de interkontinentale flyvninger.

Men det er på første klasse, at man virkelig får fornemmelsen af luksus. Fire sæder bred er der her udsigt til både at lande udhvilet, efter at have slået den over to meter lange seng op, samt at holde naboerne stangen ved hjælp af de hævebare vægge, man kan putte sig bag. Der er stadig åbent til naboerne i fodenderne og ved skulderhøjde. Men intet ser ud til at forhindre, at man kan falde hen med privatsfæren i orden, mens man zapper rundt på TV-kanalerne, der bliver hentet via satellit.

Boeing 747-8 er et nyt fly, og lækkerhedsfaktoren er derefter. Om det er et bedre fly end konkurrenten i form af Airbus A380, er dog mere end en smagssag. Det er business, som topchefen for Lufthansas passagerflydivision, Carsten Spohr, forklarer:

"Jeg er gammel Airbus-pilot, så jeg hælder lidt mod A380eren, men når det er sagt, så er der jo forskel på flyene," siger Carsten Spohr og tilføjer:

"De er forskellige og bliver brugt forskelligt. De har begge cirka 100 premium-sæder, men Airbus'en har 150 flere sæder på økonomiklassen, så hvis jeg flyver til Miami, så bruger jeg Airbus, da behovet fordrer det. Men når jeg flyver på Washington DC, så bruger jeg 747eren, da der er flere forretningsrejsende på den rute. Det hele handler om destinationerne."