Ny stigning i smartphonesalget

Navnlig kinesiske Huawei går frem i årets første tre måneder, som har stoppet et pludseligt dyk i mobilsalget.

Foto: JOHANNES EISELE. Huawei mindsker hele tiden afstanden til Apple og kæmper for at overhale sin amerikanske konkurrent på mobilmarkedet, her med de nye P20-Android-telefoner. Arkivfoto: Johannes Eisele, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Der er igen voksende salg i smartphones. Den voksende interesse for at bruge pengene på telefoner går til gengæld ud over tabletsalget, som de næste fire år kun står til at gå tilbage.

På verdensplan blev der i januar-marts solgt i alt 383,5 millioner smartphones mod 378,5 millioner for et år siden, og selv om der er tale om meget små ændringer, sidder både amerikanske Apple og kinesiske Huawei nu hver på en lidt større del af det samlede mobilmarked, mens sydkoreanske Samsung - verdens største mobilproducent - er gået en tilsvarende anelse tilbage. Samsung ligger dog stadig på en solid førsteplads.

Det fremgår af nye tal fra analysefirmaet Gartner, der følger teknologimarkederne tæt.

Små forskydninger, men Apple og Huawei går frem

I julekvartalet fra oktober til december gik smartphonesalget ellers for første gang nogen sinde tilbage, nemlig med hele 5,6 procent.

20,5 procent - eller hver femte mobiltelefon leveret i 1. kvartal - kom fra Samsung, en tilbagegang fra 20,8 procent for et år siden. Samsung leverede dog stadig 78,5 millioner telefoner men presses af især de kinesiske mobilproducenter - med Huawei og Xiaomi i spidsen -, som også producerer Android-telefoner med komponenter og funktioner, som kan matche Samsungs men til en noget lavere pris.

Apples markedsandel er vokset fra 13,7 til 14,1 procent som følge af et overraskende godt salg af iPhone X, Apples til dato dyreste telefon, som markerer tiåret for den første iPhone. Apple leverede i 1. kvartal 54,0 millioner telefoner.

Apples problem er dog ifølge Gartners analysedirektør Anshul Gupta, at satsningen på at være eksklusiv har betydet, at færre udskifter de gamle iPhone-telefoner.

»Apple er nødt til at sikre en betydelig stigning i den overordnede brugeroplevelse i de kommende iPhone-telefoner for at sikre sig, at folk skifter, så det kan føre til en solid vækst i en nær fremtid,« siger han.

Huawei vil overhale Apple

Kinesiske Huawei fortsætter også sin fremgang og sidder nu på 10,5 procent af det globale mobilsalg med 40,4 millioner telefoner. For et år siden var Huaweis markedsandel på 9,0 procent. Huawei har som erklæret mål at overhale Apple og kommer stadig tættere på. Navnlig satser Huawei hårdt i Europa og Latinamerika men skal ifølge Anshul Gupta især sælge mere i Asien og derudover få løst udeståenderne i USA, hvor Huawei - sammen med konkurrenten ZTE - i årevis har været under politisk mistanke for, at de kinesiske myndigheder ad bagvejen kan skaffe sig adgang til kommunikationen gennem mobiltelefonerne, et forhold, der aldrig har kunnet dokumenteres.

Apples øgede iPhone-salg har betydet, at andelen af smartphones med Googles mobilstyresystem Android for første gang er gået tilbage, om end kun med et lille nøk. 85,9 procent - mod for et år siden 86,1 procent - af alle nye smartphones fødes nu med Android, hvor 14,1 procent - mod for et år siden 13,7 procent - fødes med Apples iOS-styresystem.

Smartphones udgør nu 84 procent af det samlede mobilsalg i verden.

Tabletsalget falder frem til 2022

Det globale salg af tablets som Apples iPad, Samsungs Galaxy Tab og Lenovos IdeaPad har det til gengæld ikke så godt. Hvert år frem til 2022 vil det kun gå tilbage, fordi flere og flere foretrækker telefonerne med de stadig større skærme.

Det fremgår af en ny analyse fra Canalys, som følger mobilmarkedet tæt. Tre procent årligt ventes tabletsalget at falde, så det i 2022 vil være 150 millioner styk mindre, end da det toppede tilbage i 2014.

Brugen af tablets bliver mere og mere specialiseret, men det udgør stadig kun en meget lille del af det samlede PC-salg.