Ny software kan udvælge de mest klikbare billeder

Millioner af fotos og videoer oversvømmer internettet hver dag, hvilket er en potentiel guldgrube for online virksomheder, som kan få folk til at klikke på dem.

Foto: MARIO ANZUONI. At billedets magt er stor ses for eksempel på Twitter. Her er sandsynligheden for, at man klikker på et link fem gange så stor, hvis der er et tweet med et billede frem for et tweet uden.
Læs mere
Fold sammen

En ny form for software kan hjælpe hjemmesider med at snuppe en større del af de 149 mia. dollar, som bliver brugt på online annoncering samt af de 1600 mia. dollar, som bliver brugt på e-handel.

Det skriver Wall Street Journal.

- Folk siger, at skønhed er en subjektiv ting. Men en stor del af skønhed kan kvantificeres, siger Ramzi Rizk, teknologisk chef hos firmaet Eyeem.

Eyeem og andre virksomheder har på baggrund af store undersøgelser fundet frem til, hvilke kvaliteter et billede og en film skal have, for at seeren bliver tiltrukket og derved klikker på, kommenterer og bruger mere tid på en hjemmeside.

Eyeem blev grundlagt i 2011 i Berlin og har siden rejst 24 mio. dollar fra investorer. Mere end 50.000 fotos er blevet gennemgået og klassificeret for at kunne udvikle programmet, som udvælger de mest appellerende billeder.

At billedets magt er stor ses for eksempel på Twitter. Her er sandsynligheden for, at man klikker på et link fem gange så stor, hvis der er et tweet med et billede frem for et tweet uden.