Ny SAS-spareplan: 300 skal fyres

SAS skal finde besparelser for 2,1 mia. svenske kroner på tre år, og det koster i første omgang 300 ansatte jobbet. Se hele spareplanen her.

Arkivfoto. SAS' adm. direktør Rickard Gustafson planlægger at spare 2,1 mia. svenske kroner i 2015-2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Billetpriserne har været under pres i året der er gået, og det kan mærkes i SAS, der leverer endnu et dundrende underskud. Denne gang på 719 mio. svenske kroner (568 mio. danske kroner). Dermed har SAS siden 2008 tabt over otte mia. svenske kroner.

Og SAS forventer de lave priser vil fortsætte i fremtiden, og derfor fordobler de nu de kommende års spareplan til 2,1 mia. svenske kroner. Det kommer blandt andet til at koste 300 personer jobbet i flyselskabets administration i løbet af 2015, fremgår det af selskabets årsregnskab.

Det vil dog koste SAS 1,3 mia. svenske kroner at gennemføre spareplanen, og det overrasker Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

Her er spareplanenes hovedpunkter

 

Strømlining af fly-flåden og optimering af produktion: 300 mio. kroner

SAS vil simplificere organisationen og skære antallet af fly ned til fire typer. Eksempelvis er Blue1s (SAS' finske datterselskab) Boeing 717 sat til salg. Hver af de resterende flytyper skal udfylde en bestemt rolle i rutenetværket og være placeret i sit eget selskab. Eksempelvis skal de regionale flyvninger med CRJ900-flyene skal ligge i Cimber Sterling, som man købte for nyligt. Andre flytyper kan fortsat blive lejet ind udefra hos JetTime, FlyBe og Privatair.

Effektiviseringer i administration, salg og distribution: 350 mio. kroner

SAS' organisation skal omstruktureres og sammenlægges i en enkelt division. Omorganiseringen vil ifølge SAS overflødiggøre 300 ansatte, der ventes at blive opsagt i løbet af 2015. Hetil kommer ændrede marketingaktiviteter og en gennemgang af omkostninger til kreditkortselskaber og rejseagenthonorarer.

Effektivisering af service og bagagehåndtering: 200 mio. kroner

SAS har påbegyndt en outsourcingproces for service og bagagehåndtering og solgte sidste år en del af forretningen til Swissport. Forhandlingerne om yderligere outsourcing fortsætter. Sideløbende skal organiseringen forbedres og antallet af deltidsansatte øges, således at man får en mere fleksibel forretning.

Optimering af indkøb og logistik: 250 mio. kroner

SAS indkøber hvert år for knap 19 mia. kroner, og det kan gøres bedre, mener man. Især på catering skal der optimeres ved indkøb og logistik.

Husleje og ejendomme: 200 mio. kroner

Som følge af nedskræringer og omstruktureringer har SAS en del ubenyttede faciliteter og lejeomkostninger af bygnigner, der ikke benyttes fuldt ud. En gennemgang er iværksat, som skal genforhandle aftaler og sælge ejendomme.

I alt giver det besparelser for 1,3 mia. svenske kroner. Hvor resten af besparelserne skal komme fra, skriver SAS intet om i regnskabet.