Ny Riis-sponsor på Tour de Friløb

IT Factory, der ser frem til Tour de France, lover et revolutionerende IT-produkt. Holder løftet, forgyldes ejere som IT- investoren Asger Jensby, entertaineren Finn Nørbygaard og direktøren Stein Bagger.

Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Bjarne Riis og hans magre, muskuløse mænd stiler mod Tour de France næste år, er navnet CSC på cykeltrikot’erne erstattet af IT Factory (og Saxo Bank). Det lille danske IT-hus vil med sponsoratet skabe international opmærksomhed over for et nyt, forjættende teknologitilbud, kaldet »Platform as a Service« eller PaaS.

IT Factory, der har en spektakulær økonomisk succes, præsenterer produktet således i sit Tour de France-materiale: »This technology can take basically any software, including existing software, online, what no company has been able to do before«.

Sandt nok. Selv giganter som Microsoft, IBM og Oracle har ikke evnet at få skubbet stort set enhver slags software, inklusive den der er udviklet til den »gamle« verden, ud til brug på nettet.

Hvis det lykkes for IT Factory, vil det være en verdensnyhed af de store, og der vil blive føjet endnu et kapitel til en utrolig historie. Fra en konkurs i 2003 til mere end en årlig fordobling af omsætning og overskud lige siden, til måske en økonomisk jackpot, der vil få Navision-salget til Microsoft til at blegne.

Hvis det lykkes, vil selskabets administrerende direktør Stein Bagger, der ejer knapt halvdelen af firmaet, blive rigest af alle. Men også IT-investoren Asger Jensby og hans partnere i majoritetsejeren JMI Invest, vil blive forgyldt, og heriblandt entertaineren Finn Nørbygaard.

Løser akut behov

IT Factory byder nemlig ind med noget, der er akut behov for. Virksomheder verden over har investeret uhyrlige summer i software, som den teknologiske udvikling er ved at tage livet af. Skal man have adgang til en IT-løsning, hvor man end er, og hvornår man end vil, skal den ud på nettet. Og skal en løsning udviklet til et gammelt dyrt miljø over på et billigt, er en snuptagsløsning som den danske mange gange billigere end en omprogrammering.

IT-branchen har selv alvorlige udfordringer med sin gamle software. Nye aktører tilbyder netbaserede løsninger, og typisk til et billigt månedligt abonnement. Kunderne slipper dermed ikke blot for bøvlet med at installere og opdatere software på servere og PCer, men også for hele tiden at investere i mere hardware.

De første tegn på om kunststykket lykkes for IT Factory, vil verden se i januar. Da slår IBM dørene op for sin årlige brugerkonference Lotusphere i Orlando, og IT Factory, der er blandt hovedsponsorerne, slipper »Platform as a Service« fri til såkaldt betatest blandt partnere og slutkunder.

Netop den konference er et supersted at vise sine talenter. IBMs mail- og gruppeværktøj Lotus Notes bruges nemlig stadig af en meget stor del af verdens allerstørste koncerner, selv om Microsoft med sine tilbud har ædt sig ind på markedet.

Nyt og uigennemskueligt

Personligt tvivler jeg stærkt på, at IT Factory kan leve op til løfterne trods alle gode intentioner. Det kan også tage år, inden udfaldet står klokkeklart. Fordelen ved at annoncere ny teknologi, der er helt på forkant, er medvind. Stort set ingen ved endnu, hvad der er op og ned på den.

Man ser jævnligt, at firmaer i deres annonceringer lægger sig tæt op ad det allerseneste, som analytikerfirmaer er begyndt at »hype«. Gevinsten er flot, ofte ukritisk omtale og i en vis grad børsnoteringer. Anderledes ser det ud, når der skal leveres. Så begynder løfterne at skride. At analytikere desuden kan tage fejl i deres galop frem mod nye rådgivningsopgaver er bestemt også set.

Men når jeg tillader mig at tvivle på IT Factorys evne til at løfte opgaven, skyldes ikke firmaets klejne størrelse, for den udelukker ikke genistreger.

Det skyldes kompleksiteten i opgaven, og hvad eksperter fortæller mig.

Men det skyldes også, at firmaet har overmåde svært ved at levere troværdige beviser på, at den forrige satsning er lykkedes. Det fremgik i fredags af artikler i IT-avisen Computerworld, som jeg har bidraget til. IT Factory har på sit websted udraderet forsidereklamen for sine tre netbaserede løsninger i hype-kategorien »software as a service«. En løsning til salgsstøtte (CRM), en til personale (HRM) og en til analyser (BI).

IBM har ellers prisbelønnet det lille, succesrige firma for satsningen netop på denne type løsninger. Da jeg bad om IBMs ord for, at disse produkter også var kommet i rigtig drift, lød svaret: Spørg IT Factory.

Selskabets direktør Stein Bagger har imidlertid sagt, at de nu kun sælges af partnere under egne navne, men vil ikke fortælle mere om partnerne før i det nye år.

Lad mig slutte ved begyndelsen, Touren. Bjarne Riis hilser den nye sponsor velkommen med disse ord. »IT Factory’s winner mentality is true to the spirit of the team«. Og jovist. Det bobler med vindermentalitet.

Blog med på:
bizzen.blogs.business.dk/

 
Læs også:

Danmarks billigste fladskærm

Supertynde fladskærme i 2009

De ti dyreste mobiltelefoner mest til blær