Ny rapport: Elbilsforhandlinger foregår på forkert grundlag

Netop nu forhandler regeringen med oppositionen og DF om afgifterne på elbiler. Men Skatteministeriet overdriver omkostningerne, lyder det i en rapport fra Copenhagen Economics.

Foto: JASON REED. Hvad bliver afgiften på elbiler næste år? Svaret skal findes inden d. 16. oktober, hvis det skal nå at træde i kraft inden nytår.
Læs mere
Fold sammen

Fremtiden for elbilsproducenterne i Danmark kan være mere eller mindre lys alt efter, hvad de igangværende forhandlinger om afgifter på elbiler ender med. Men forhandlingerne foregår på et faktuelt forkert grundlag, lyder det nu i en rapport fra konsulentbureauet Copenhagen Economics, der har regnet Skatteministeriets tal efter.

Rapporten, der er betalt af elbilsproducenten Tesla, pointerer en række fejl i ministeriets udregninger, der viser, at det vil koste 650 mio. kroner at holde elbilerne afgiftsfri i 2016. Det tal mener Copenhagen Economics dog er mindst 330 mio. kroner skudt over målet.

For det første vurderer Copenhagen Economics, at en del af elbilssalget ikke erstatter almindelige biler, men offentlig transport. Dernæst påpeger konsulentfirmaet, at ministeriet ignorerer, at købere ser på bilens samlede brugeromkostninger og ikke bare købsprisen, når de vælger bil.

Den største kritik er dog, at ministeriets tal tager udgangspunkt i elbilssalget i en periode hvor salget var unaturligt højt, fordi usikkerheden om afgiftssituationen efter nytår har fået mange til at købe en elbil nu, mens der ikke er afgifter, fremfor at vente.

»Man kan ikke bare lave en fremskrivning af salgstallet, som det er lige nu, det giver ikke mening. Jeg vil æde min hat på, at vi ikke kommer til at sælge ret mange Tesla i første kvartal næste år, også selvom der kommer en afgiftsfritagelse, for alle dem, der er interesseret i en Tesla, køber den lige nu,« siger Teslas kommunikationschef Esben Pedersen.

Berlingske Business har forholdt Skatteministeriet for rapporten, men svaret lyder, at ministeriet har fået besked på ikke at udtale sig om sagen.

I et svar rundsendt til partiernes skatteordførere, forfattet af afdelingsdirektør og tidligere direktør for tænketanken Kraka, Jakob Hald, medgiver Skatteministeriet dog en del af kritikken, men afviser samtidig, at det skulle give anledning til et andet resultat.

Ministeriet antager, at den nuværende salgsudvikling vil fortsætte næste år. Fra 1. januar til 5. september 2014 blev der solgt 873 elbiler, men året efter var det tal vokset til 1.743 elbiler. Ministeriet antager, at den fordobling af elbilssalget vil fortsætte, og regner derfor med et salg på 3.500 elbiler i hele 2016.

Forhandlingene om elbilsafgifterne lader lige nu til at ende med et resultat, hvor elbiler bliver pålagt en mindre afgift end almindelige biler. Afgiftsnedsættelsen skal derefter gradvist udfases, således at elbilers afgifter matcher benzin- og dieselbiler i fremtiden. Regningen for den lave afgift skal ifølge Business.dks oplysninger betales ved at hæve afgifterne på andre biler, men det er endnu ikke besluttet hvilke.

Netop den detalje har fået Liberal Alliance og Konservative til at forlade forhandlingerne.

Hvis forhandlingene skal munde ud i en aftale, der kan træde i kraft fra første januar, kræver det, at partierne bliver enige senest fredag d. 16. oktober. Ellers kan folketinget ikke nå at færdigbehandle det inden nytår.

Læs selv rapporten her: Copenhagen Economics

Og se Skatteministeriet svar her: Notat fra Skatteministeriet