Ny optur for PC-salget

Lenovo befæster førerpositionen og står nu for næsten hver femte solgte PC i verden.

Bærbare PCer og de såkaldte 2-i-1-computere, hvor skærmen direkte kan tages af og bruges alene, bliver stadig mere populære på grund af de faldende priser. Taiwanske Acer - verdens fjerdestørste PC-producent - forsøger sig også med en mellemting som denne Aspire R13, der kan stilles om til lidt af hvert. Foto: Robyn Beck, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBYN BECK

Efter mere end to års konstant nedgang rundede PC-markedet 2014 af med en optur, og verdens største PC-leverandør - kinesiske Lenovo - befæstede sin position og står nu for næsten hver femte leverede PC verden over.

Den samlede udskibning af PCer fra fabrikkerne endte i oktober-december på 83,7 millioner styk eller en procent mere end året tidligere, viser nye tal fra analysehuset Gartner, der følger teknologimarkedet tæt.

Fra tavler til PCer

»Udskiftningen af PCer med tavlecomputere toppede i 2013 og det første halvår af 2014. Nu hvor tavlerne er trængt ind på en række nøglemarkeder, er forbrugerne langsomt ved at skifte tilbage til PCerne,« siger Gartners ledende analytiker, Mikako Kitagawa.

Der er dog store forskelle fra egn til egn i verden, men i Vesteuropa, som Danmark hører til, har PC-salget været godt.

Lenovo, som for nogle år siden slog amerikanske Hewlett-Packard (HP) af tronen, solgte i oktober-december 16,2 millioner PCer og sidder dermed på 19,4 procent af verdensmarkedet mod 18,3 procent for et år siden. Også HP er som nummer to gået frem, nemlig fra 16,4 til 18,8 procent, ligesom også amerikanske Dell som nummer tre er vokset fra 11,8 til 12,7 procent.

Taiwanske Acer er fortsat nummer fire med 8,1 procent af verdensmarkedet mod 7,3 et år tidligere, og ligeledes taiwanske Asus ligger uændret på 7,5 procent og bevarer dermed femtepladsen.

To-i-en-computere vinder frem

PC-leverancerne til Europa, Mellemøsten og Afrika voksede med 2,8 procent til 26,5 millioner styk, og det er navnlig salget af bærbare PCer, der har trukket det op, takket være de lavere priser. Også de såkaldte to-i-en-tavlecomputere, hvor skærmen kan tages af tastaturet og fungere som en almindelig tavle-PC, ser ud til at vinde flere forbrugerhjerter, viser Gartners tal.