Ny opfinderkultur er opstået på nettet

Nettets åbne dialog er med til at skabe en ny opfinderkultur, der handler om at dele.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opfindsomhed. Og evnen til at gentænke det eksisterende – under pivåbne rammer, hvor alle kan give sit skud på, hvad der er den bedste løsning.

Den ensomme opfinder, der holder krampagtigt fat i nøglen til de støvede skuffer med de geniale ideer, er på retur.

Opfindelser sker i stigende grad under interaktive, hurtige og sociale processer – blandt andet internettets debatfora, netværk og nichemedier har skabt en ny kultur for at dele viden og ideer på fuld tryk.

- Det handler om at kunne arbejde åbent mod det mest ideelle kompromis på markedet. Og den bølge er særdeles livgivende for opfindsomheden, lyder det fra medstifter af innovationshuset Innovation Lab, Mads Thimmer.

Han peger på, at der i stigende grad sker en adoption af online universets forretningsmodeller og udviklingsprocesser, som eksempelvis ses i forbindelse med softwarelanceringer i gratis betaversioner, hvor andre deltager med input for i sidste ende at skabe det bedste produkt.

- Vi er på vej over i en ny opfinder verden – en ny generation, som i stigende grad stiller krav om at dele viden på tværs af organisationer. Næsten enhver idéretning har adskillige fora eller medier på nettet, hvor brugerne gerne deler ud af sine kompetencer for at hjælpe andre, siger Mads Thimmer og tilføjer, at ideerne ikke alene får nyt liv, når de bliver skudt af sted gennem de nye online kanaler og medier.

Der bliver også skabt en større opmærksomhed omkring selve opfinderkulturen, der i høj grad har fået nyt liv de seneste år – gennem tv-udsendelser og i onlinemedier, hvor det amerikanske magasin Make ifølge Mads Thimmer eksempelvis er særdeles hastigt voksende.

Fokus på opfindereOpfinderrådgivningen i Center for Idé og Vækst på Teknologisk Institut oplever da også en stigende interesse fra privatpersoner, som kommer ud af busken og efterspørger hjælp til at få realiseret deres ideer og projekter.

I 2007 modtog centeret 6.080 henvendelser mod 4.700 gange i 2006.

- Der har generelt været et stort fokus på opfindere og iværksætteri de senere år – eksempelvis med tv-programmet Danmarks bedste ide. Og det har fået flere til at prøve deres ideer af. Derudover handler det også om, at vi bruger nettet på en ny måde end tidligere. Vi er blevet vant til at benytte forskellige online fora, hvor vi lytter til andre brugere behov og ideer – og dermed hurtigere tænker videre i kommercielle muligheder, siger centerchef Louise Hvid Jensen.

Det har ifølge Louise Hvid Jensen haft den effekt på opfinderkulturen, at tanker og ideer ikke nødvendigvis er noget, man sidder alene med længere – men i stigende grad deler med andre på nettet eller i andre netværk. Hun peger dog på, at de opfindere, som påtænker at sælge deres ide gennem licensaftale med en eksisterende virksomhed, skal være varsom med at være for åbne om den konkrete produktide, fordi det kan 'nyhedsskade' ideen, så den ikke kan patenteres.

Dele erfaringerOgså hos Opfinderforeningen.dk oplever medstifter Vivi Aakjaer, der selv har levet af sine opfindelser de seneste fire år, ligeledes at der kommer flere opfinderspirer på banen. Foreningen tæller op mod 300 medlemmer, der tæller både virksomheder og private opfindere.

- Der kommer flere og flere på banen med ideer - jeg får dagligt henvendelser fra helt almindelig mennesker, der ønsker hjælp til, hvordan de kommere videre med deres projekt, siger Vivi Aakjaer.

De seneste år stigende interesse for opfindere og deres iderigdom har imidlertid udspillet sig i takterne fra en opgangsperiode med et meget positivt mindset omkring økonomien og mulighederne i nye projekter, lyder det fra centerchefen i Center for Idé og Vækst på Teknologisk Institut. Louise Hvid Jensen, der vurderer, at nedgangstiderne kan have den modsatte effekt – og få færre til at forsøge at komme ud over rampen med deres ideer.

Det er ellers netop nu, at virksomhederne for alvor får behov for at blive fodret med de nye ideer til udvikling af eksisterende og nye produkter, mener medstifter af Innovation Lab Mads Thimmer.

- Virksomhederne har aldrig haft så travlt som i den lange opgangsperiode, og det har faktisk resulteret i, at det største fokus har været på kapacitetsudvidelse og kampen for at følge med ordrerbøgerne. Nu er kampen om markedsandelene skærpet til, og det kræver mere genialitet – og opfindsomhed, siger han og peger på, at de seneste år har budt på flere og lettere tilgængelige, teknologiske værktøjer, der understøtter, at opfindsomheden hurtigt kan få et udtryk.

- Vi ser eksempelvis 3D-printere, som anvendes til at lave prototyper, blive mere tilgængelige både prismæssigt, ligesom 3D-værktøjer bliver lettere at anvende. Dermed kan ideer relativt hurtigt prøves af i virkeligheden.