Ny opfindelse skal forebygge ulykker ved højresving

Nyudviklet svingassistent hjælper chaufføren til at opdage cyklister og fodgængere ved højresving.

Ny opfindelse skal forebygge ulykker ved højresving - 1
Endnu et projekt med formål at nedsætte antallet af højresvingslykker er på vej.

Svingassistent hedder det, og det er den tyske lastvognsproducent MAN, der står bag udviklingen af det elektroniske system, der hjælper chaufføren til opdage cyklister og fodgængere ved højresving.

Systemet er så langt fremme, at det i dag testes i trafikken og vil blive klar til salg inden for et par år.

Svingassistenten fik en ærefuld andenplads i kategorien »Innovation und Umwelt« (udvikling og miljø), da Europas største automobilklub ADAC uddelte deres prestigefyldte »Gelbe Engel-priser« for nylig. Gelbe Engel (gule engel) henfører til ADAC’s gule vejhjælpsbiler, som alle, der kører i Tyskland, har oplevet.

Kategorien hædrer fortræffelig nytænkning inden for trafiksikkerhed og miljøbeskyttelse i vejtrafikken, og MAN blev kun »overhalet« af Continental og Daimler for videreudvikling af litium-ion batteriet, som Mercedes’ nye S 400-model Blue Hybrid er udrustet med.

Flot placering

Det var imponerende, at en lastbilproducent kom så højt op på rangstigen ved prisuddelingen, når man tager i betragtning, at det i første række er de 357.700 læsere af medlemsbladet »ADAC Motorwelt«, der udgør juryen i form af stemmeafgivning – læsere, der først og fremmest tænker på personbiler.

Ud over de mange læserstemmer, var der en ekspert- jury, som bestod af repræsentanter for ADAC’s ledelse og direktørerne for VDA (Verband Deutscher Automobilindustrie), VDIK (Der Verband der Internationalen Kraftfahr-zeughersteller) og ZDK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe). De mener, at MAN's sikkerhedssystem er en afgørende forbedring af den aktive trafiksikkerhed ved lastbilers manøvrering i byerne.

ADAC’s direktør, Peter Meyer, overrakte prisen til Eberhard Hipp, ansvarlig for udviklingsafdelingen hos MAN Nutzfarhzeuge Group.

- Mange store og kendte virksomheder fra bilindustrien konkurrerede om den »gule engel«. Naturligvis er jeg stolt over, at vi som lastbilproducent blev tildelt denne attraktive pris af den største automobilklub i Europa. Vores svingassistent blev udvalgt blandt flere end 50 nominerede forslag, sagde Eberhard Hipp efter overrækkelsen.

Støtter chaufførenMed den elektroniske svingassistent har MAN Nutzfahr-zeuge udviklet et hjælpe- system for lastbiler, der støtter chaufføren i en ofte hektisk trafik i byernes centrum. Svingassistenten hjælper med til at gøre potentielt farlige situationer mindre farlige, netop i forbindelse med højre- sving.

Ved højresving advarer svingassistenten chaufføren, hvis der er fodgængere eller cyklister i det farlige område foran eller på højre side af førerhuset – områder, som er svære at se for chaufføren.

For at kunne gøre dette, måler lastbilen afstanden til fodgængeren via ultralydsensorer, som sidder på fronten og på højre side af lastbilen.

Derved overvåges det specielt farlige område, hvor de fleste ulykker sker, når last-bilen drejer til højre.

Det elektroniske system måler den umiddelbare nærhed i området op til to meter rundt om førerhuset, når lastbilen stopper og gemmer afstanden til fodgængere og cyklister.

Hvis fodgængere kommer nærmere til den standsede lastbil, eller hvis en cyklist pludselig cykler op langs siden af lastbilen, advarer et visuelt signal chaufføren.

Et alarmsignal bliver også udløst af svingassistenten, hvis der stadig er fodgængere i det farlige område, når lastbilen begynder at dreje.

Systemet er allerede kommet videre fra blot at være på forsøgsstadiet.

Gennem de seneste måneder er systemet testet på lastbiler, som dagligt kører i bytrafikken. Over de kommende år vil MAN gradvis introducere svingassistenten i sine lastbiler.