Ny Novozymes-chef: Det handler meget om vækst

Peder Holk Nielsen sætter sig i Novozymes-chefstolen i april. Han forventer at fortsætte på den nuværende kurs.

Foto: LISELOTTE SABROE. Steen Riisgaard (tv.) forlader chefposten i Novozymes 1. april. Derefter tager Peder Holk Nielsen (th.) over. Her et billede fra mandagens regnskabspræsentation.
Læs mere
Fold sammen

Selvom der er udskiftning i den øverste del af ledelsen, hvor Peder Holk Nielsen overtager posten som administrerende direktør efter selskabets nuværende topchef, Steen Riisgaard, og flere i koncernledelsen får nye titler, vil det i store træk være de samme vinde, som blæser i Novozymes efter 1. april 2013.

- Det er vigtigt, at vi sigter mod at køre samme strategi. Man kan sige, at destinationen er den samme, nemlig vækst, 10 pct. vækst med høj indtjening. Der er en rigtig høj indtjeningsevne i selskabet, og det handler om innovation. Vi bliver ved med at investere en masse penge i forskning og udvikling. Det flytter vores forretning og gør, at vi kan vokse på vore markeder, siger Peder Holk Nielsen i forbindelse med en pressekonference mandag.

Vinden blæser på lidt forskellig vis, og forretningen skal nok trimmes lidt en gang i mellem. Det har Novozymes gjort tidligere, og det kommer selskabet ifølge Peder Holk Nielsen nok til at gøre igen. Men generelt kommer vinden ind bagfra, fortæller han. Der er stadig et godt træk i selskabets markeder, og visionen om at forandre verden sammen med selskabets kunder er stadig "umådelig relevant".

- Det er her vores løsninger kommer i spil, og vinden kommer generelt ind bagfra. Jeg er meget glad for, at hele det gamle ledelsesteam er intakt. De kender vores styrker, og vi har en stærk kontakt til vores kunder. Jo hurtigere vi kan få vores teknologi på markedet, og jo mere betydningsfuldt det er, jo hurtigere vokser Novozymes. Det er den fremmeste dagsorden, siger Peder Holk Nielsen og fortsætter:

- Det handler rigtigt meget om vækst. Vi skal være helt sikre på, at vi kan forbedre muligheden for, at vi får de her gnister til at springe mellem fantastisk forskning og vores kunder. Forskerne skal helst udvikle nogle ideer til kunderne, som kunderne slet ikke havde tænkt over. Jo hyppigere, det kan ske, jo bedre bliver vi.

Det har den nuværende organisation ifølge Peder Holk Nielsen klaret udmærket. Men man kan altid finde nogle ting, der kan gøres bedre, og nu prøver Novozymes altså med en lidt anden struktur.

- Vi prøver nu en mere funktionel struktur for at få fokus på de store "game changers", som betyder noget for kunderne. Vi skal få det ud til kunderne i en fart. Desuden skal vi tage vare på de store muligheder, vi har opdyrket inden for de seneste 10 år. Vi har opdyrket BioAg, som vi har store forventninger til, og inden for enzymområdet har vi udviklet en platform for biomassekonvertering, som vil revolutionere verden.

Endelig er der designet. Den høje vækst stiller store krav til ledelsen af virksomheden. En meget stor del væksten kommer fra Asien, Latinamerika og USA, og organisationerne, medarbejdere og ledelse skal ifølge Peder Holk Nielsen udvikle sig, så koncernen hele tiden har den nødvendige kompetence til at udnytte vækstpotentialet.

/ritzau/FINANS