Ny norsk regering udløser dansk ordrefest

Den nye borgerlige regering i Oslo skruer op for de i forvejen enorme planer om investeringer i trafik - et område, hvor danske rådgivere og byggefolk allerede henter mange opgaver.

Den norske Høyre-leder Erna Solberg (tv.) og Frp-leder Siv Jensen (th.) kan udløse ordrestorm i den danske byggebranche Fold sammen
Læs mere
Foto: Åserud, Lise
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det dugfriske norske regeringsprogram fra Høyre og Fremskrittspartiet er opmuntrende læsning for danske byggefirmaer, ingeniører og arkitekter.

De henter i forvejen mange millioner hjem i omsætning fra norske trafikopgaver, og nu er der udsigt til endnu flere projekter.



Som omtalt af Berlingske Business skruede den daværende centrum-venstre regering i foråret intet mindre end 50 procent op for den tiårige "Nasjonale Transportplan". Dermed skulle der investeres 508 milliarder norske kroner - eller knap 50 milliarder danske kroner hvert år.

Det blev lynhurtigt overtrumfet af Høyre, og tilsyneladende var der ikke kun tale om et valgløfte: Den nye regering vil nemlig over fem år opbygge en infrastrukturfond på 100 milliarder kroner, og afkastet herfra skal gå til ekstra investeringer i veje, broer og tunneler.



"Norge er det hotteste eksportmarked lige nu, og de øgede investeringer i infrastruktur giver ekstra muligheder, både for direkte anlægsvirksomheder og for dem, som følger i slipstrømmen," sagde Dansk Byggeris eksportekspert Anita Kurowska Larsen til Berlingske Business tidligere i år - altså før den nye regering fandt ekstra penge.

Hun har fortsat stribevis af informationsmøder, hvor branchen selv eller lokale erhvervsråd fortæller om ordremuligheder i Norge, der også har kraftig befolkningstilvækst og derfor løbende skal bruge nye boliger, skoler og institutioner i de større byer. Dertil kommer planer om milliardinvesteringer i sygehuse - og lokalt i projekter med byudvikling og kulturhuse mange steder i det olierige naboland, der dårligt har ænset den internationale finanskrise.



Alene de to største hjemlig ingeniørfirmaer, Rambøll og Cowi, har mere end et par tusinde mand på lønningslisten i Norge, mange arkitekter henter opgaver i nord, og det samme gør adskillige byggefirmaer. Eksempelvis stod MT Højgaard for en stor del af arbejdet på den store Hardangerbro, som åbnede for nylig.

Trafik er altid et varmt politisk emne i Norge, ikke mindst på langstrakte Atlanterhavskyst med dybe fjorde og masser af fjeld. Og mange nordmænd følger ifølge flere eksperter, Berlingske Business har talt med, at standarden af deres veje og togsystemer er lavere end i andre lande i Vesteuropa - trods de mange oliepenge.