Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Københavnerne får formentlig mulighed for at køre med metro direkte til døren, når den kommende Copenhagen Arena åbner i efteråret 2015. Det betyder, at metroen får en ekstra station i Ørestad Syd om tre år - og dermed flere år før at den store Cityring åbner og den meget omtalte metrogren til Nordhavnen kobles på.
"Det vil være en fantastisk infrastruktur, hvis 15.000 tilskuere kan komme direkte med metroen i arenaen. Det vil virke logisk, og jeg vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at vi får en ekstra metrostation samtidig med arenaen," siger overborgmester Frank Jensen (S) til Berlingske.
Pokerspil om regning
En ekstra station mellem Ørestad Station og endestationen Vestamager blev faktisk forberedt, da metroen blev anlagt i slutningen af 1990’erne.
Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om byggeri og anlæg
Ifølge Metroselskabet vil en station formentlig beløbe sig til omtrent 100 millioner kroner, men der er lidt pokerstemning over, hvordan regningen skal fordeles.
Metroselskabet ejer nemlig metroen og har interesse i, at passagertal og investeringer hænger sammen.
Udviklingsselskabet By & Havn lever af at sælge grunde i blandt andet Ørestad og kan opnå højere salgspriser og sælge jorden hurtigere, hvis der er god metrodækning fra dag ét.
Og endelig har selskabet bag Copenhagen Arena interesse i, at de mange tilskuere kan komme nemt og hurtigt til koncerter og sportsstævner.
Frank Jensen svæver imidlertid over alle tre selskaber, fordi Københavns Kommune er storaktionær i dem alle.
"Det vigtige er, at passagergrundlaget er i orden, og at de enkelte bestyrelser varetager selskabernes interesser. Hvis By & Havn og Metroselskabet henvender sig til København, håber jeg, det kan realiseres. Det vil samtidig styrke den øvrige byudvikling, som også omfatter en skøjtehal," siger overborgmesteren.
Nyt kvarter på vej
Københavns Kommune og By & Havn har netop udsendt et forslag til lokalplan for »Arenakvarteret«, som ligger i Ørestad Syd, bydelen syd for motorvejen til lufthavnen.
Kvarteret bliver præget af den kommende multihal, som har været undervejs i årevis. Arenakvarteret får også op imod 1.000 boliger samt butikker og erhverv på 110.000 kvadratmeter, ligesom kommunen vil bygge skøjtehal og en folkeskole med idrætshal samt børneinstitutioner. Samlet skal der formentlig bygges i størrelsesordenen fem milliarder kroner.
Hele Ørestad Syd-bydelen vil med tiden få 10.000 indbyggere og 15.000 arbejdspladser.
Metroselskabet vurderer, at der vil gå cirka halvandet år, fra en beslutning bliver truffet, til en ny metrostation kan stå klar.
Læs temasider om Arenakvarteret og Ørestad Syd i Business Ejendomme-sektionen onsdag.