Ny metrostation på vej til København

En ny station er på vej til metroen - flere år før Cityringen og metrolinjen til Nordhavn åbner.

Her kan en ny Metro station se dagens lys: Ørestad Syd kommer til at ligge ved den kommende Copenhagen Arena. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavnerne får formentlig mulighed for at køre med metro direkte til døren, når den kommende Copenhagen Arena åbner i efteråret 2015. Det betyder, at metroen får en ekstra station i Ørestad Syd om tre år - og dermed flere år før at den store Cityring åbner og den meget omtalte metrogren til Nordhavnen kobles på. 

"Det vil være en fantastisk infrastruktur, hvis 15.000 tilskuere kan komme direkte med metroen i arenaen. Det vil virke logisk, og jeg vurderer, at der er stor sandsynlighed for, at vi får en ekstra metrostation samtidig med arenaen," siger overborgmester Frank Jensen (S) til Berlingske.

Pokerspil om regning

En ekstra station mellem Ørestad Station og endestationen Vestamager blev faktisk forberedt, da metroen blev anlagt i slutningen af 1990’erne.

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om byggeri og anlæg

Ifølge Metroselskabet vil en station formentlig beløbe sig til omtrent 100 millioner kroner, men der er lidt pokerstemning over, hvordan regningen skal fordeles.

Metroselskabet ejer nemlig metroen og har interesse i, at passagertal og investeringer hænger sammen.

Udviklingsselskabet By & Havn lever af at sælge grunde i blandt andet Ørestad og kan opnå højere salgspriser og sælge jorden hurtigere, hvis der er god metrodækning fra dag ét.

Og endelig har selskabet bag Copenhagen Arena interesse i, at de mange tilskuere kan komme nemt og hurtigt til koncerter og sportsstævner.

Frank Jensen svæver imidlertid over alle tre selskaber, fordi Københavns Kommune er storaktionær i dem alle.

"Det vigtige er, at passagergrundlaget er i orden, og at de enkelte bestyrelser varetager selskabernes interesser. Hvis By & Havn og Metroselskabet henvender sig til København, håber jeg, det kan realiseres. Det vil samtidig styrke den øvrige byudvikling, som også omfatter en skøjtehal," siger overborgmesteren.

Nyt kvarter på vej

Københavns Kommune og By & Havn har netop udsendt et forslag til lokalplan for »Arenakvarteret«, som ligger i Ørestad Syd, bydelen syd for motorvejen til lufthavnen.

Kvarteret bliver præget af den kommende multihal, som har været undervejs i årevis. Arenakvarteret får også op imod 1.000 boliger samt butikker og erhverv på 110.000 kvadratmeter, ligesom kommunen vil bygge skøjtehal og en folkeskole med idrætshal samt børneinstitutioner. Samlet skal der formentlig bygges i størrelsesordenen fem milliarder kroner.

Hele Ørestad Syd-bydelen vil med tiden få 10.000 indbyggere og 15.000 arbejdspladser.

Metroselskabet vurderer, at der vil gå cirka halvandet år, fra en beslutning bliver truffet, til en ny metrostation kan stå klar.

Læs temasider om Arenakvarteret og Ørestad Syd i Business Ejendomme-sektionen onsdag.