Ny metroplan: Fra København til Malmø på 23 minutter

En metro på tværs af Øresund vil øge bevægeligheden og styrke Skandinavien i Europa, siger overborgmester. Øresundsmetroen kan stå færdig i 2035.

Foto: JAN JØRGENSEN.
Læs mere
Fold sammen

Malmø. Flere arbejdspladser, kortere rejsetid og flere investeringer i Danmark.

Det er blandt fordelene, som Danmark kan se frem til, når Danmark og Sverige efter planen forbindes med en øresundsmetro i 2035.

Det fortalte overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen og Malmøs borgmester, Katrin Stjernfeldt Jammes, på et pressemøde i Malmø mandag.

- Øresundsmetroen er gået fra at være en vision, som jeg drømte om for seks til syv år siden, til at kunne blive en realitet, sagde Frank Jensen.

Metroen skal have afgange med halvandet minuts mellemrum, og rejsetiden mellem Malmø og København bliver cirka 23 minutter. Det er næsten en halvering af rejsetiden med toget.

- Metroen er af strategisk betydning for Nordeuropas hotteste arbejdsmarked. De nordiske lande har nu mulighed for at blive et vigtigere punkt på det europæiske kort, siger Katrin Stjernfeldt Jammes i en pressemeddelelse.

Metroen er kommet på dagsordenen, efter at der for nylig faldt en aftale på plads om en Femernbælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, der skal stå klar i 2028.

Den dansk-tyske aftale formodes at øge andelen af godstransporter, og det fortrænger ifølge overborgmesteren persontog fra Øresundsbroen. Men de skal i stedet kunne tage metroen.

I øjeblikket kan cirka 1,3 millioner mennesker nå på tværs af Øresund inden for en time. Med den nye metro forventes det antal at stige til omkring 2,3 millioner mennesker.

- Den vil understøtte vækst og udvikling, tiltrækning af arbejdspladser, tiltrækning af investeringer og talenter. Det er det perspektiv, som den her øresundsmetro skal ses i, siger Frank Jensen.

Som led i projektet er der oprettet er nyt råd bestående af erhvervsledere og forskere fra både Danmark og Sverige.

Rådet hedder Øresundsmetro Executive, og i spidsen for det er Jørn Neergaard Larsen, som er tidligere beskæftigelsesminister og tidligere direktør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Øresundsmetroen er estimeret til at koste cirka 30 milliarder kroner og skal finansieres primært af brugerne samt af overskuddet fra Øresundsbroen.

/ritzau/