Ny mediemogul vipper Murdoch af toppen

Det britiske mediemagasin, MediaGuardian, har for 7. gang kåret de 100 mest magtfulde mediepersoner. Og opgørelsen viser totalt opbrud og omvæltning i branchen. Helt ny på listen er Google’s adm. direktør Eric Schmidt, der drøner ind på 1. pladsen.

Berlignske mødte sidste måned Eric Schmidt, hvor dette foto er taget. Fold sammen
Læs mere
Navnet er Schmidt. Eric Schmidt. Og hvis De - kære læser - ikke tidligere har hørt om manden, så er det nok på tide at bide mærke i hans navn. Googles topboss er nemlig netop blevet kåret som verdens mest magtfulde medieperson.

For første gang nogensinde er han kommet med på det årlige Top 100-barometer fra britiske MediaGuardian. Og ganske usædvanligt er han strøget direkte ind på 1. pladsen og overgår tilmed de hidtidige mediemoguler som Rupert Murdoch, News Corps adm. direktør, samt den magtfulde BBC-chef Mark Thompson.

MediaGuardian kan da også konstatere, at mediebranchen anno 2007 og i særdeleshed den britiske medieindustri gennemgår nogle af de største omvæltninger i nyere tid.

Det er som om, alt er blevet flået fuldstændigt fra hinanden - for så at starte forfra på en helt ny tid, lyder vurderingen. Eller måske ligefrem en ny medieepoke, hvor såkaldt »old media« er på voldsom retur, mens de nye funklende digitale mediestjerner sætter dagsorden.

Aldrig før har nemlig så mange navne fra den digitale fremtid gjort sin entré på Top 100-listen på en og samme tid.

Drengene fra YouTube placeret

Foruden Eric Schmidt fra Google drejer det sig blandt andet om drengene bag YouTube, Steve Chen og Chad Hurley, som på rekordtid har skabt en af de største web 2.0-succeser. Og hvis ikke Google i øvrigt havde købt YouTube sidste år, så ville Chen og Hurley være rykket endnu længere op på MediaGuardian 100.

I den sammenhæng skal det lige nævnes, at salget af YouTube til Google løb op i 1,65 milliarder dollar, og Chen og Hurley selv fik aktier i Google til i alt 671 millioner dollar.

Vodafone ny på barometret

En anden ny på barometeret er Arun Sarin, adm. direktør for Vodafone, som i dag er Europas største mobiltelefonselskab.

Vodafone har tidligere i år indgået nogle uhyre strategiske aftaler med tre af internettets største brand, som nu betyder, at Vodafones brugere har direkte adgang til både MySpace, YouTube og eBay via deres mobiltelefon. Og alene de aftaler har i sig selv været med til at bringe Vodafone ind på en plads 33.

Med et uhyre stort pres på indtjeningen fra traditionelle mobiltjenester som gammeldags telefonsamtaler og sågar »gammeldags« SMS-kommunikation, er de nye underholdnings- og internettjenester via mobiltelefonen nemlig alt afgørende i de kommende år for mobiltelefonselskabernes overlevelse.

Som Arun Sarin selv har udtrykt det i en advarsel til hele branchen i februar:

»En række lignende industrier er på vej ind på vores område. Og vi skal rykke meget hurtigere, hvis ikke andre skal spise vores kage... Tag YouTube: De fik 20 millioner brugere på bare 18 måneder. Det tog os et helt årti i Vesteuropa at nå lige så mange.«

Vodafones forudsigelse om fremtiden går da også på, at mobiltelefonen i løbet af meget få år vil udvikle sig til en regulær bredbåndstjeneste - altså mobilt internet med alt fra mobil-TV og mobil-annoncering til ... ja - noget så gammeldags som telefonsnak. Men mobilen vil blive det nye centrale medie, hvorfra vi kan og vil foretage os alt mediemæssigt.

BBC solidt repræsenteret

Endelig skal det lige nævnes, at DRs absolutte forbillede, britiske BBC, har fået indtil flere personer på den prestigefyldte power-liste.

Og ganske bemærkelsesværdigt er det, at blandt dette års nye navne er BBCs nye økonomidirektør, Zarin Patel, som sammen med generaldirektør Mark Thompson har til opgave at styre BBCs enorme budget på 4 mia. pund. Vi taler om næsten 44 milliarder danske kroner.

Zarin Patel er den første kvindelige økonomidirektør i BBC og tilmed den første asiatiske kvinde, der er udpeget til så betroet en stilling i den britiske public service-tjeneste. Hendes opgave er at sikre, at BBC-imperiet styres så omkostningsbevidst som overhovedet muligt, så måske DR-toppen burde overveje en studietur til London og Zarin Patels kontor? Naturligvis med et billigt fly fra Ryanair!

Èn af hjernerne bag Google

Nå - vi skal selvfølgelig ikke glemme hovedpersonen: Mr. Eric Schmidt, der har været med til at udvikle Google fra den mest effektive søgemaskine på nettet til den måske mest betydningsfulde medieinvestor i disse år - indenfor alt fra internet, TV, print, radio og mobil. Og vigtigst af alt: Den absolut stærkeste og mest dominerende spiller når det gælder det globale marked for online-annoncering.

Senest med købet af web-annoncerings-selskabet DoubleClick, som er Googles største handel hidtil. Pris: 3,1 mia. dollar. Altså næsten 17 milliarder danske kroner - vel at mærke beregnet med gårsdagens historiske lave vekselkurs.

For at sætte beløbet i perspektiv, så svarer investeringen stort set til Googles overskud sidste år på netop 3,1 mia. dollar ud af en samlet omsætning på 10,6 mia. dollar.

Og står det til Eric Schmidt stopper legen slet slet ikke her. Schmidt udtalte i fjor, at målet er, at Google skal omsætte for 100 mia. dollar - altså omkring 10 gange så meget som i dag.

Google: Don't be evil

Derfor gør Google klar til at rykke ind på helt nye områder. Efter at have erobret annonce-markedet på nettet - ikke mindst med såkaldt »search marketing« - går Google efter at få kontrol over annoncemarkederne på alle andre medieplatforme: TV, print, radio og mobil.

Som MediaGuardians ekspertpanel noterer, så er det ikke uden grund, at frygten for Google er begyndt at brede sig. Og det gælder ikke kun i forhold til dets mediedominans, det gælder også selskabets stadig større viden om dets brugere.

Google registrerer nemlig i stort omfang hvert et klik på nettet vi alle foretager os for siden at sætte det hele i system, så de værdifulde oplysninger kan sælges til... annoncører. Af samme grund er kritikere begyndt at sætte spørgsmål ved Googles eget slogan: »don’t be evil« - altså: »lad være med at være ond«.

Googler man Eric Schmidt på nettet og vælger man Googles egen beskrivelse af topchefen er der dog intet ondt at sige: Eric Schmidt kommer fra firmaet Novell, hvor han stod i spidsen for den strategiske planlægning, ledelsen og den teknologisk udvikling af Novell. Og 20 års såkaldt »enestående« indsats inden for internetstrategi gjorde ham i 2001 til CEO for Google.

Det var stifterne af Google, Larry Page og Sergey Brin, der hentede ham over til Google, hvor de i dag alle tre er ansvarlige for firmaets daglige aktiviteter. Hver især nøjes de i øvrigt med en uhyre beskeden årlig løn på blot 1 dollar - altså een dollar.

Til gengæld vurderes Eric Schmidts aktieoptioner at være godt 5 mia. dollar værd. Og regnskabs-opgørelser viser endvidere, at Google spenderer 530.000 dollar på Eric Schmidts personlige sikkerhed, vagter og privatfly.

Da Berlingske mødte Eric Schmidt på årets Google Press Day i Paris i sidste måned, var folkene omkring Schmidt da også yderst påpasselige med hans gøren og laden. Selv virkede han dog yderst rolig.

Og nummer 100 er...

Nå - til rosinen i pølseenden: Nummer 100 på MediaGuardian-listen, som i modsætning til alle andre på barometeret ikke er en person - men et helt website. Det drejer sig om Facebook.com, som blev skabt for tre år siden af den 23-årige Mark Zuckerberg, der var droppet ud af Harvard University.

Tanken var at skabe et forum for hans medstuderende og dets venner. I dag er Facebook det hurtigst voksende sociale fænomen på nettet. Lidt ligesom MySpace, men langt lettere at bruge. Og millioner af mennesker verden over har fået en profil på Facebook. Alene blandt BBC’s 23.000 ansatte har omkring halvdelen registreret sig.

Unge Zuckerberg, som stadig ejer 30 pct. af Facebook, fik i øvrigt et tilbud fra Yahoo! sidste år: 1,6 mia. dollar lød checken på, men han sagde nej. Mange kommentarer mente, Mark Zuckerberg ville fortryde det, men ifølge MediaGuardian er Facebook nu langt mere værd.