Ny mand ved fjernbetjeningen

Ved usædvanligt jobskifte får den danske forbrugerelektronikbranche nyt overhoved, når Nordens grå eminence med over 40 års erfaring ... bytter job med sin nye direktør.

En æra slutter i den danske forbrugerelektronikbranche, når Allan Bugge (billedet) rækker fjernbetjeningen videre 1. december. Foto: Finn Möbius Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Manden, der om nogen - i hele Norden - har skubbet på at få den nyeste teknologi til Danmark, så danskerne har kunnet lege sig til en placering i verdenstoppen, trykker nu på fjernbetjeningen og siger stop, næsten da.

Allan Bugge, som i 17 år har været direktør for Branchen Forbrugerelektronik (BFE), overlader 1. december stol, fladskærm og fjernbetjening til den hidtidige, administrerende direktør gennem otte år for den japanske elektronikgigant JVC i Danmark, Kurt Frausing. Faktisk bytter de to job. Allan Bugge fortsætter nemlig som formand for brancheforeningen, som samler alle de store producenter og leverandører, et hverv, som Kurt Frausing har bestridt det seneste år.

»Egentlig skulle æraen være sluttet nu, men jeg fortsætter som formand for BFE for at sikre kontinuiteten. Jeg har jo trods alt nogen viden fra mine mange år i branchen,« siger Allan Bugge beskedent.

Forbrugerne i centrum

Da han begyndte, var også telebranchen med, og man skabte samarbejde med de nye teleselskaber. Det var i begyndelsen af 1990erne, hvor der blev solgt 3.000 mobiltelefoner om året, primært til erhvervslivet.

»Det har udviklet sig fra erhvervsprodukter til forbrugerprodukter. Og jeg er forbrugermand. Jeg begyndte i Fona og har selv solgt, så jeg ved godt, hvad det vil sige at vildlede eller vejlede forbrugerne,« lyder det muntert med en eftertanke om, hvor meget mere den teknologiske udvikling overhovedet kan accelerere.

Denne teknologibranchens gentleman med det letgenkendelige hvide hår og ranke statur, klør da også på som formand for organisationen Elretur, som står for indsamlingen af elskrot i Danmark, samt fortsætter i bestyrelsen for Brancheforum Digitale Medier, et samarbejde mellem alle, der arbejder med digitale medier, og som fra årsskiftet lægges ind under BFE.

Elsker de overordnede linier

»Det er en ønskeafslutning på min karriere: I stedet for at gå meget hurtigt fra det nuværende til nul går jeg meget hurtigt fra til at beskæftige mig med overordnede, strategiske opgaver. Jeg har intet imod at lave alt hjemmearbejdet, men jeg er meget interesseret i de overordnede linier og i at lægge planer og strategier. Og netop nu er vi ved at afslutte en ny visionsplan for BFE. Sådan noget kan jeg godt lide - at man kommer på rette vej,« siger Allan Bugge.

Han er »den grå eminence« i teknologibranchen - og nestor i hele Norden, som han har et særdeles godt kendskab til, siden han som direktør i elektronikgiganten Sony fik til opgave at etablere Sony Norden. Det krævede tæt samarbejde med forhandlere og daværende, langt mindre brancheforeninger.

Store omvæltninger

»Jeg har næsten været med, siden den teknologiske udvikling startede med TV, og nu, hvor jeg skal aflevere det hele, er det blevet digitalt. Jeg har været med til at introducere mange nye produkter - walkman, video, CD, DVD m.m., især i min aktive periode i Sony og siden med til at koordinere med alle de øvrige i branchen, som har gennemgået en stor udvikling, hvor leverandører og detailled er slået sammen til større enheder,« siger han om nogle af mest spændende oplevelser i hans karriere.

Dertil kommer den medfølgende udfordring ved at arbejde med helt nye bestyrelser i brancheforeningen, når der skete sammenlægninger og opkøb.

»Men det har jo holdt én ung, fordi de har været yngre end mig,« ler han og glæder sig over de mange kollegaer og venner, som det har skabt.

Diplomatisk indsats nødvendig

Endelig er han tilfreds med, at branchen nu er samlet, hvor det til at begynde med var en producentorganisation.

»Det giver et tæt samarbejde med de store kæder i Danmark og med salget til forbrugerne. Det har vi haft glæde af i forbindelse med omlægningen til digitalt TV. Desuden er medierne kommet til - DR og TV 2 med indhold og distribution. Helt tilbage i begyndelsen talte vi med »Danmarks monopol« (DR, red.). Da fik vi ikke lov til at påvirke så meget. Siden er vi indgået i nært samarbejde. Det er spændende at få så stor og bred en gruppe at arbejde med - alle aktører, som prøver at finde nogle fællesnævnere,« siger Allan Bugge.

Det må dog kræve en vis diplomat at skulle samle interesser, der er så væsensforskellige?

»Det er et godt spørgsmål, som jeg også stillede mig selv, da jeg startede. Den eneste måde at løse det på er at se branchen, hele markedet, som mit marked. Man er nødt til at se det i helikopterperspektiv. Forskellen fra at drive virksomhed er, at tingene går lidt langsommere i organisation, fordi den også arbejder med det politiske og lovgivningsmæssige. Men hvis man ikke glemmer målsætningen - hvad man gerne vil opnå - så får man gennemført, hvad man vil, blot med lidt længere tidshorisont. Og det, synes jeg, er lykkedes, hvilket jeg er glad for,« siger Allan Bugge.

Ingen udvandede beslutninger

Han er glad for at have fået samlet branchen om fælles udstillinger, om en bredere orientering (»information er et af de væsentligste punkter«) og om »den absolut største, kollektive ordning for elektrisk og elektronisk elskrot herhjemme«, nemlig Elskrot.

»Jeg er glad for at have været med til at sikre miljømæssigt forsvarlig affaldshåndtering især nu, hvor der er meget at lave, fordi folk smider mange TV-apparater ud,« siger han.

Oveni kommer en tæt kontakt med ministre og politiske ordførere for at påvirke i branchens retning.

Alt det må kræve en vis form for rejsende diplomati?

»Mange kalder mig diplomaten, men min kone kalder mig noget andet... Det er et spørgsmål om balance: at se muligheder i stedet for problemer. Når man repræsenterer så mange og kender dem - og det er afgørende - så skal man finde de ting, der er nøglen til ikke at få udvandede beslutninger. Man skal være markant, og det skal give resultater. Hvis man prøver at gøre ting simple, så får man gode resultater,« lyder det gode råd.

Fri kalender i udsigt

Foreløbig skal han arbejde tre-fire dage om ugen men regner fortsat med at gå helt af med udgangen af marts 2010.

»Jeg kan sagtens få tiden til at gå. Hele livet har jeg skullet se langt frem og som en fårehund få alle til at løbe i samme retning. Nu vil jeg gerne prøve en tid, hvor jeg kan gøre, hvad jeg har lyst til, uden at der er en plan. Så min kone og jeg skal nok ud at rejse lidt oftere og besøge vore mange venner i Australien, Sydfrankrig og Japan. Det glæder mig til - mens jeg stadig er ung og frisk!«