Ny Mærsk-chef skal skære omkostninger

A.P. Møller-Mærsk gennemfører en række udskiftninger blandt de øverste chefer i koncernen.

Morten Engelstoft træder ind som chef for et nyt forretningsområde med bl.a. det kriseramte Maersk Tankers. Tankrederiets chef, Hanne B. Sørensen, skal i stedet skal være chef for Damco. Foto: Maersk Line Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

A.P. Møller - Mærsk gennemfører en større ledelsesrokade, der sender Morten Engelstoft op som chef for et nyt forretningsområde, der vil bestå af en række af de selskaber, som ikke udgør kernen i olie- og shippingkoncernen. Han skal nu gøre selskaberne mere effektive.

»Målet er at bringe selskaberne op på de indtjeningsmål, som Smedegaard og resten af ledelsen har givet,« vurderer analytiker Stig Frederiksen fra Carnegie.

Engelstoft, der kom til A.P. Møller - Mærsk for 27 år siden, bliver sat i spidsen for logistikselskabet, bugser- og bjærgningsforretningen Svitzer, tankrederiet Maersk Tankers og Maersk Supply Service, der blandt andet forsyner boreplatforme. Flere af selskaberne har haft svært ved at leve op til de afkastkrav, som den øverste Mærsk-ledelse kræver.

»Det er en rigtig vigtig post i A.P. Møller - Mærsk. Morten Engelstofts opgave bliver at skære omkostninger yderligere. Han har baggrunden til det, fordi han har haft en central rolle i Maersk Line med at optimere netværket, og det har været vigtigt for ham at bringe Maersk Lines omkostninger ned,« siger Stig Frederiksen.

Morten Engelstoft var tidligere driftsdirektør i containerrederiet Maersk Line. Udover at han bliver udnævnt til at være den overordnede chef for de fire selskaber, får han selv ansvaret for at vende udviklingen i Maersk Tankers, hvor han samtidig bliver adm. direktør.

Topchef Nils Smedegaard Andersen fremhæver, at forfremmelsen af Engelstoft sker efter hans arbejde med at vende udviklingen i Maersk Line.

»Som driftschef i Maersk Line har Morten Engelstoft blandt andet stået i spidsen for den turnaround og den omkostningsreducering, som har været en vigtig del af de positive resultater vi har set i Maersk Line de sidste fem kvartaler,« skriver Smedegaard i en pressemeddelelse.

Selskaberne inden for de nye områder, der kommer til at hedde Services & other shipping in Maersk, får hver deres egne adm. direktør, som refererer til Morten Engelstoft.

»Hans opgave er nu at realisere det fulde potentiale i de fire forretninger i Service og anden Shipping og sammen med direktørerne her at definere en plan for den fremtidige vækst,« skriver Smedegaard.

A.P. Møller - Mærsk har et overordnet mål om, at de enkelte forretningsdele skal skabe et afkast af den investerede kapital på ti pct. En tommelfingerregel er, at virksomheder som minimum skal levere et afkast på otte pct., for at det modsvarer risikoen ved at investere i aktier. Men de fleste selskaber stræber efter ti pct. for at tiltrække investorerne, der kigger efter mange andre steder at placere deres penge.

Men i første del af 2013 var det kun Maersk Supply Service, som lå en anelse over ti pct. De tre andre selskaber lå alle under. Værst set det ud i Maersk Tankers, der har været gennem en tid med svære rater. I første del af 2013 tabte selskabet mere end halvanden mia. kr.

Morten Engelstoft træder ind som chef for det kriseramte rederi efter tankrederiets gamle chef Hanne B. Sørensen. Hun skal i stedet fremover være chef for Damco, hvor hun erstatter Rolf Habben-Jansen, der i september blev udnævnt til øverste chef for det tyske containerrederi Hapaq-Lloyd.

På trods af de svære tider uddeler Smedegaard alligevel roser for hendes arbejde.

»Hanne B. Sørensen har succesfuldt reposioneret Maersk Tankers, som nu har en klar vej for fremtiden,« skriver Smedegaard.

Ændringerne i toppen af Mærsk træder i kraft fra 1. januar.