Ny lov om selvkørende biler: OK at se tv, men mobiltelefoner er stadig forbudt

I løbet af sommeren vil britiske bilister med loven i hånden kunne slippe rattet og lade bilen køre selv – men skal være klar til at gribe ind. Sker der uheld, står det nu også klart, hvem der er ansvarlig.

Jo, jo, det er ifølge den britiske regering helt i orden ikke at have hænderne på rattet, når man kører i en selvkørende bil. Nu må man gerne se film eller tv på skærmen, mens bilen kører videre – men hold endelig nallerne fra mobiltelefonen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yuri Kadobnov/AFP/Ritzau Scanpix/Arkivfoto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lovligt at se fjernsyn og film på den indbyggede skærm, når man sidder bag rattet i en selvkørende bil – men bliver mobiltelefonen brugt af bilens fører, vanker der stadig bøde.

Sådan lægger den britiske regering op til at ændre trafiklovgivningen, så den tilpasses nye tider, hvor biler er i stand til at nå fra A til B, uden at føreren har hånd på rattet.

Føreren skal dog stadig være klar til at gribe ind og overtage kontrollen med bilen, når det er nødvendigt, og derfor vil det stadig være ulovligt at bruge mobiltelefonen, mens man kører.

Klar til sommer

Lige nu må selvkørende biler ikke køre på de almindelige veje i Storbritannien, men afprøves på lukkede områder. Transportministeriet forventer dog, at de første selvkørende biler kan blive godkendt senere i år, og derfor bliver lovgivningen nu gjort klar, så reglerne er på plads i løbet af sommeren, skriver BBC.

Transportminister Trudy Harrison kalder opdateringen af lovgivningen for »en milepæl i vores sikre indførsel af selvkørende biler«.

Med de nye regler håber den britiske regering at have skabt så stor klarhed over fremtiden, at det kan skabe nye job i landet. Forventningen er, at selvkørende biler vil betyde 38.000 nye stillinger og bidrage med 41,7 milliarder pund (næsten 374 milliarder kroner) til den britiske økonomi i 2035.

Af lovteksten til den såkaldte Highway Code fremgår det, at der er tale om foreløbige regler, nu hvor de første biler med den nye teknologi ventes klar. Nøjere og mere detaljeret lovgivning forventes at være klar i 2025.

Så er ansvaret placeret

Selvkørende biler er udstyret med software, der skal gøre dem i stand til at agere på baggrund af et stort input af data fra måleudstyr i selve bilen samt massevis af sensorer, som sættes op langs vejene, så bilen kan manøvrere, holde afstand, bremse i tide med mere.

Der har været mange diskussioner om, hvem der har ansvaret, hvis der sker uheld, når bilerne triller rundt på vejene. Det britiske transportministerium gør det klart, at brugeren af selvkørende biler ikke vil være ansvarlig, hvis der sker uheld.

Det vil i mange tilfælde være deres forsikringsselskab, som står til ansvar, fastslår ministeriet.

For et år siden meddelte regeringen, at den vil tillade, at man overlader styringen til bilen, når man kører på motorveje med tæt trafik og dermed med en lavere hastighed – op til 60 kilometer i timen – så man hurtigt kan gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.

Så snart bilen tager en motorvejsafkørsel, skal føreren være klar til at sætte hænderne på rattet og styre.

Eksperter venter, at det vil tage endnu mange år, før ægte, selvkørende biler er klar. Det ventes først at ske i 2030 eller senere. Indtil da vil nye biler gradvis blive tilført nye muligheder for at klare sig selv, uden at personen bag rattet behøver at følge med i trafikken omkring sig.