Ny kørselstjeneste skaber politisk uenighed

De 500 Uber-chauffører som har bebudet, at de åbner en selvstændig tjeneste dagen efter Uber lukker, skaber politisk uenighed. De kalder indtil videre tjenesten for "relationskørsel"

Foto: Asger Ladefoged. Über har udmeldt at de pr 18. april 2017 lukker tjenesten i Danmark.
Læs mere
Fold sammen

Berlingske Business kunne i dag fortælle, at omkring 500 chauffører er gået sammen om at åbne en ny kørselstjeneste. Den skal åbne dagen efter Uber lukker bildøren i Danmark den 18. april. »Relationskørsel« kalder de det indtil videre. Flere advokater kalder tjenesten for ulovlig, før den endnu har ramt vejene, og nu viser det sig, at den allerede skaber politisk uenighed, ligesom Dansk Taxi Råd kritiserer tjenesten.

Joachim B. Olsen (LA) mener, at den nye tjeneste er en naturlig del af den digitale udvikling.

»Mit budskab er, at det her illustrerer, at af ny teknologi opstår der nye muligheder, og det kan du ikke bremse i længden,« siger han og tilføjer:

»Vi skal omfavne det. Det her eksisterer fordi, folk ser nogle perspektiver og muligheder i det, og det gør de fordi, deres tid er bedre brugt på det, end på alle mulige andre ting. Derfor bør vi omfavne det. Det skal vi gøre ved at tage regeringens oprindelige forslag op af skuffen igen, og så få vedtaget det. Så får vi en moderne lovgivning, der omfavner de nye teknologier, som hele tiden vinder frem og ikke forsvinder,« siger han og fortæller desuden, at han synes, det er ærgerligt, at DF og SF ikke støttede regeringens oprindelige forslag til en ny taxilov.

 

Men det er Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, på ingen måde enig. Han vil sikre sig det, han kalder en fair konkurrence.

»Hvis de kører personbefordring mod betaling, så skal de ind under taxaloven, og den er jo ikke længere. Om det hedder Uber eller relationskørsel eller noget som helst andet. Det der, det er jo bare nogle, der prøver at være smarte for at omgå systemet. Det svarer jo til at kopiere pantmærker og sætte dem over på tyske dåser. Det skal bare stoppes,« siger han og svarer følgende på Joachim B. Olsens kommentarer:

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

»Jeg ved godt, at det falder ham meget nært, og det er ikke mit indtryk, at han er dårligt begavet, men det falder ham utrolig svært, at han ikke kan få medløb på sin ideologiske tankegang omkring det her. Og Joachim må bare erkende, at vi har en taxilovgivning, om han kan lide den eller ej. Hans parti går selv ind for den, og han er nødt til at acceptere, at det er den lovgivning, vi agerer efter i Danmark, hvis vi skal køre personbefordring. Og så kan han hylde alle mulige principper, de er bare ulovlige.«

Venstre transportordfører Kristian Pihl Lorentzen vil ikke forholde sig til, om Uber-chaufførernes nye app er lovlig eller ej. Men hvis den er, ser han intet problem med den.

»Markedet er nødt til at holde sig indenfor den lovgivning, der er. Så hvis firmaerne overholder de regler, der er, så er de meget velkomne. Men hvis man ikke vil overholde reglerne, så har man et problem. Og det har vi politiet til at holde øje med,« siger han.

Joachim B. Olsen fastholder, at der skal ske en ændring af lovgivning.

»Min pointe er, at nogle gange er det reglerne, der er noget galt med og ikke menneskene. Det er i høj grad reglerne, det er galt med her,« siger han.