Ny kinesisk mobilgigant indtager Europa

Kinas Apple er nu rykket ind i Spanien men vil brede sig til andre lande med stor investering i ryggen.

Den kinesiske mobilgigant Xiaomi præsenterede i september sin nye toptelefon, Mi A1, som nu også lanceres i Spanien som første vesteuropæiske land. Arkivfoto: Sajjad Hussain, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: SAJJAD HUSSAIN

Verdens femtestørste mobilproducent, som hidtil har holdt sig til sit kinesiske hjemmemarked, rykker nu ind i Vesteuropa.

Xiaomi, der mange gange er blevet omtalt som Kinas Apple, begyndte i denne uge at sælge sin flagskibstelefon, Mi A1, i Spanien. Xiaomi sidder på 7,4 procent af verdens smartphonesalg og solgte i 3. kvartal 27,6 millioner telefoner.

Vesteuropa ligger næstfor

Indtoget i Spanien er første gang, at Xiaomi er i Vesteuropa. Hidtil har selskabet solgt telefoner i Kina og de omkringliggende lande.

»Dette er beviset på, at vi er meget, meget seriøse i bestræbelserne på at være et globalt selskab, ikke kun et kinesisk selskab og ikke kun et, der arbejder i udviklingslandene. Vi ønsker at udvide vores ambitioner til udviklede områder som Vesteuropa, og dette er blot første skridt,« siger Wang Xiang, der er ansvarlig for Xiaomis globale salg, til nyhedsbureauet Reuters.

Efter en satsning i Indonesien og Brasilien måtte Xiaomi indskrænke til hjemmemarkedet, men i 2017 er selskabet igen rykket ind i Indonesien samt Vietnam, Rusland, De Forenede Arabiske Emirater samt Ukraine. Det sker, efter at selskabet i juli fik et lån på en milliard dollars til at kunne ekspandere, heriblandt indrette 1.000 Xiaomi-forretninger verden over i løbet af de næste to år.

Huawei kan overhale Apple

Hjemme i Kina har Xiaomi overhalet Apple og er nu det fjerdestørste mobilmærke i landet, der er verdens største mobilmarked.

I forvejen har Kinas største mobilproducent, Huawei, arbejdet sig op til at blive verdens tredjestørste smartphoneproducent efter Samsung og Apple. Huawei har slået sit navn fast ved at levere Android-telefoner, der i tekniske specifikationer matcher sine større konkurrenter, men som koster omkring en tredjedel mindre. Omkring 10 procent af alle solgte smartphones i Danmark står der Huawei på, og på verdensplan vil Huawei meget snart overhale Apple og blive nummer to, hvis væksten kan fortsætte.