Ny kassevogn har fragten i centrum

Ny kompakt og rummelig kassevogn fra japanske Nissan er på vej til de danske veje.

Ny kassevogn har fragten i centrum - 1
(TOKYO) En helt ny kompakt minivan fra Nissan kommer til Danmark til efteråret.

Bilen, som officielt bliver præsenteret på den internationale biludstilling i Genève i marts, hedder NV 200.

Første marked for bilen bliver Japan i foråret. Som futuristisk konceptbil blev den vist på IAA-udstillingen i Hannover i efteråret sidste år, men den færdige NV 200 blev udviklet sideløbende i de cirka to år, den har været på tegnebrættet.

Bilen er bygget på Nissans B-platform, som kendes fra bilerne Micra og Note og får forhjulstræk. Sammen med et nyudviklet varerumsgulv med affjedringen gemt under gulvet, sikres et stort varerum med 1,22 meter mellem hjulkasserne. Det giver plads til to europaller. Bilen fås både med tophængslet bagdør og asymmetrisk sidehængslede bagdøre. Læssehøjden er 52 cm.

Stort varerum

- Varerummet er to meter langt og 4,1 kubikmeter stort, og nyttelasten er cirka 700 kg, sagde Giuseppe Cavallo, verdenschef for Nissans kommunikationsafdeling ved den første eksterne præsentation af bilen for den internationale varebilsjury i Tokyo forleden.

Totalvægten er cirka to ton. Dermed vil den i lighed med biler som Ford Transit Connect og VW Caddy herhjemme blive beskattet med 50 procent afgift.

Nævnes kan også et brændstofforbrug i den 1,5 liter og 63 kW kraftige dieselmotor på 18,9 km/l. Bilen vil kun i Japan kunne fås med automatgear. Her er der også lagt mere vægt på komfort end i Europa, hvor køreegenskaberne i større grad er i fokus. Nissans europæiske bilmodeller er i forvejen kendt for at være særdeles velkørende.

Japanerne har altid været gode til at bygge kompakte varebiler med god plads i varerummet. Mange hærde-brede danskere vil måske sige lige kompakte nok, men når det gælder NV 200 bliver der tale om en verdensbil, der skal sælges overalt på kloden.

- Derfor har vi taget hensyn til den japanske skattegrænse på 1,7 meters bredde, og tillige til den spanske minimumshøjdegrænse på 1,85 meter. NV 200 skal bygges til de europæiske markeder på en helt ny fælles Renault-Nissan-fabrik på den marokkanske middelhavskyst fra 2011 – indtil da bygges den i Japan, siger engelske Andy Palmer, vicepræsident og chef for Nissans varebiler.

Nissan ejes for 44 procents vedkommende af franske Renault, mens Nissan ejer 15 procent af Renault. Fabrikkerne har fælles topledelse med franske Carlos Ghosn som præsident.

Stjerne i JapanCarlos Ghosn har en stor stjerne i Japan, fordi han for ti år siden gik ind og vendte hensygnende Nissan til en god forretning med sorte tal på bundlinjen. Det er også Ghosn, der har taget skridtet til at skille designfilosofien i Renault og Nissan ad – også kaldet fabrikkernes DNA.

Denne fælles produktfilosofi begyndte i 2002 – året efter at produktionen af Nissan Serena stoppede i Barcelona i Spanien.

Nissan skal således på sigt slet ikke køre med varebiler udviklet af Renault – såsom Renault Primastar og Interstar, der er udviklet som Renault Trafic og Master.

NV 200 er første eksempel på den nye DNA. Bilen erstatter i første række Nissan Kubistar (identisk med Renault Kangoo, som først nu er på det danske marked som varebil). Salget af Cubistar i Europa er gået ned fra 9.171 enheder i 2004 til 5.135 enheder i 2007.

Det vil ikke betyde, at samarbejdet med Renault indstilles – tværtimod vil masser af dele i de to mærker være de samme. Lige fra motorer til bremser. Ikke mindst Renaults knowhow om diesel vil komme Nissan til gode.

Der er ikke fastsat en tidsramme for de næste modeller, men frem til 2012 vil der dukke 13 nye Nissan- varebiler op. Basalt meget ens, men efter forbillede fra Lego- og Meccano-legetøj tillempet krav og behov i lokale markeder.

Nissan vil være verdens største varebilproducent med en fordobling af omsætningen frem til 2012. Op mod 25 procent af Nissans omsætning skal være fra varebiler. For at nå det åbner man nye fabrikker - i Canton i USA i 2010, i Marokko 2011 og i Channai i Indien i 2011. Senere kommer en ny fabrik i Zhengzhou i Kina til.

I 2002 blev der solgt 163.000 Nissan varebiler på verdensplan, mens det i 2008 blev til 600.000 enheder, selv om man er ramt af finanskrisen.

- 2009 og 2010 risikerer at blive et mareridt for os, men der har været andre kriser før, og vi vil have en modvægt i eksempelvis Sydamerika, i Kina, i Indien og i Rusland. I Europa har vi indtil nu ikke været så stærke, så krise eller ej har vi et godt potentiale dér. Endelig er vi i Renault-Nissan-koncernen formentlig den bilgruppe, der er længst fremme, når det gælder alternativ energi – især inden for udvikling af elbiler, siger Carlos Tavares. koncernvicepræsident i Nissan og næstkommanderende efter Carlos Ghosn.