Ny kampagne skal ramme gastroturister: VisitDenmark vil satse på sultne tyskere

Der er mange penge at tjene på turister, som rejser til Danmark for at spise på de eksklusive Michelin-restauranter. Og VisitDenmark varmer op til et salgsfremstød, der skal tiltrække flere tyske gastroturister.

Danmark skal fra 2020 satse mere på madturister. VisitDenmark har afsat seks millioner kroner til at tiltrække tyskere, som ønsker sig en ekstraordinær madoplevelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Michelin-restauranter tjener flere og flere penge, og det er særligt på turister, som besøger Danmark for at spise. Men det er ikke kun de 28 danske Michelin-restauranter, der nyder godt af de såkaldte gastroturister, som indbefatter alle turister, som rejser for at spise.

»Al den omtale, som Michelin-restauranter har fået internationalt, smitter af på turismen. Flere motiveres til at rejse til Danmark, fordi vi har fået status som et sted, hvor man kan få et godt måltid mad,« siger Anders Rosbo, som er kommunikationschef for VisitDenmark.

Se hvilke Michelin-restauranter, der tjener penge.

Hver tiende vil på Michelin-restaurant

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan de danske Michelin-restauranter har fået sorte tal på bundlinjen. Det skyldes især, at udenlandske madentusiaster rejser hertil for at spise på de dyre gourmetrestauranter.

I foråret offentliggjorde VisitDenmark en undersøgelse, der viste, at for 28 procent af de udenlandske turister, som besøger Danmark, er gode madoplevelser et af målene med besøget. Otte-ni procent af turisterne er de såkaldte gastroturister, der rejser hertil udelukkende for at spise på de mere luksuriøse restauranter som eksempelvis Michelin-restauranterne.

Og den gruppe af turister har vist sig at være en særlig god forretning.

»De bruger flere penge, mens de er her, ligesom de er mere tilfredse,« siger Anders Rosbo fra VisitDenmark.

Ifølge turismeorganisationens undersøgelse bruger en såkalst gastroturist 1.450 kr. pr. døgn, mens en almindelig turist i gennemsnit bruger 950 kr. pr. døgn.

Bloggere skal tiltrække tyske madturister

Tallene har fået turismeorganisationen til at rette fokus mod tyske gæster.

»I 2020 vil vi satse på tyske gastroturister. Der er i alt afsat seks millioner til en strategisk kampagne, hvor målet er, at cirka en million tyskere får lyst til at rejse til Danmark, og at tre millioner tyskere får kendskab til Danmark som et gastronomisk frontland,« siger Anders Rosbo.

De seks millioner kroner har VisitDenmark fået gennem det politiske projekt Gastro 2025, der via finansloven har fået ti millioner kroner årligt til at sætte dansk gastronomi på verdenskortet. Og sammen med Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer, Food Nation og FOOD har VisitDenmark nu skabt en kampagne.

»Bloggere og international presse skal være med til sælge Danmark globalt som mad- og gastroland, og en online videokampagne skal tiltrække tyskerne,« siger Anders Rosbo.

Håbet er i sidste ende at udbrede et generelt kendskab til dansk mad og dermed også øge dansk fødevareeksport.

»De tyske turister skal gerne få lyst til at tage dansk bacon i køledisken, når de er kommet hjem,« siger Anders Rosbo.