Ny kampagne på Facebook og Instagram skal få flere danskere til at spise mere økologisk

Økologisk Landsforening skyder sin største danske kampagne nogensinde i gang for at få flere forbrugere til at købe økologiske fødevarer. Det sker bl.a. med brug af Facebook og YouTube. Til formålet har organisationen fået 25 millioner kr. fra EU.

Foto: Asger Ladefoged. Arkivfoto. Økologisk Landsforening skyder sin største danske kampagne nogensinde i gang for at få flere forbrugere til at købe økologiske fødevarer. Det sker bl.a. med brug af Facebook og YouTube. Til formålet har organisationen fået 25 millioner kr. fra EU.
Læs mere
Fold sammen

Med knapt 75.000 følgere på Facebook og 11.400 på Instagram er »I Love Øko« blevet Danmarks største økologiske fællesskab. Bag det står Økologisk Landsforening. Formålet med  »I Love Øko« er skyde debatter igang og øge viden og forståelse om økologi. På Facebook deler foreningen historier om f.eks. økologisk mad, dyrevelfærd og sundhed.

Økologisk Landsforening afvikler over de kommende tre år den største danske øko-kampagne nogensinde. Og foreningen tager for alvor Facebook og YouTube i brug for at få flere forbrugere i tale, så der bliver købt flere økologiske fødevarer. Desuden kommer der aktiviteter i samarbejde med de danske dagligvarebutikker. Til formålet har organisationen fået 25 millioner kr. fra EU.

»Indsatsen skal bidrage til at fastholde det stærke momentum, vi oplever i det økologiske salg i Danmark netop nu, og som har fået rekordmange danske landmænd til at omlægge til økologi - til gavn for naturen, grundvandet og dyrene. Den nye, store øko-kampagne skal være med til at holde dampen oppe i de kommende år, så den positive udvikling fortsætter,« siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.

Hun er projektleder på den danske del af kampagnen.

I mere end 10 år i træk er salget af økologi i Danmark er vokset. Cirka 10 procent af det samlede danske fødevaresalg er økologisk.

»I løbet af de næste tre år vil vi udstyre danskerne med så stor viden om fordelene ved at vælge økologi, at endnu flere helt naturligt træffer øko-valget, allerede inden de er gået ind i butikken. Halvdelen af danskerne køber økologiske varer hver uge, og over de næste tre år intensiverer vi indsatsen for at normalisere det økologiske valg. Vores målsætning er øge salget af økologiske varer i Danmark med 50 procent fra 2016 til 2019,« siger Helle Bossen.

Den nye store kampagne, der skal øge det økologiske salg i Danmark, bliver lavet samarbejde med den engelske søsterorganisation, OrganicTrade Board. Den engelske organisation har fået 54 mio. kr. til at fremme salget i England.

»Den fælles kampagne mellem England og Danmark, der er støttet af EU, giver os mulighed for at dele de allerbedste indsigter og praktiske erfaringer. Kampagnen samler nogle af de bedste hjerner, virksomheder og initiativer i et overbevisende kampagneprogram, som vil bidrage til at drive det økologiske marked yderligere frem,« siger Paul Moore, direktør i Organic Trade Board.

»6 om dagen« var en kampagne, der skulle få danskerne til at spise mere frugt og grønt. Hvilket slogan »Økologisk Landsforening« og »Organic Trade Board« vil bruge for at få forbrugerne til at spise mere økologisk, melder organisationerne  ikke noget om.