Ny kampagne for metroen

Lancering. 28. september åbner den københavnske metrostrækning til Københavns Lufthavn, og det markerer startskuddet på en ny markedsføringskampagne.

De seneste par år har metroen i København primært markedsført sig på hastighed og let adgang til underholdning og shopping i landets hovedstad, men fra september skifter Ørestadsselskabet strategi. Nu skal det ikke længere kun handle om transport til fritidsaktiviteter, men også om pendlere og virksomhederne nær metroens stationer.

- Hvis man skal tale om justeringer i forhold til markedsføringen, har vi hidtil fokuseret på fritid, men nu supplerer vi med at gå efter pendlerne og folk, der skifter arbejdsplads eller livssituation, siger marketingschef Thue Ravn fra Ørestadsselskabet.

Derfor vil Metro nu også henvende sig mere direkte til beboere og arbejdspladser, der befinder sig i nærheden af undergrundsbanens stationer, og det skal ske ved hjælp af direct mail-kampagner og outdoor-annoncering.

- Vores strategi er en traditionel massemediekampagne i forbindelse med åbningen af strækningen til lufthavnen, men fremadrettet vil vi fokusere på målrettede aktiviteter afhængig af, hvad vi skal kommunikere til hvem, siger strategisk direktør Pia Kleist fra reklamebureauet Win Win Agency, der er det nye bureau bag metroens markedsføring.

Metro til udlandetMen først drejer det sig om åbningen af den nye strækning, og det betyder, at københavnerne og rejsende til lufthavnen vil møde reklamer, der inviterer brugerne til at rejse med metroen. Det strategiske omdrejningspunkt er sætningerne "er du med?" og "skal du med?", som sammen med reklamer, der viser eksempler på rejser som "fra Nørrebro til Hollywood" og "fra Nørreport til sydens sol hvert 4. minut". Derudover planlægger Ørestadsselskabet en række aktiviteter i selve metroen, der skal forstærke opmærksomheden om den nye mulighed.

- Vi vil lave events, som bringer et rejse- og lufthavnstema ind i metroen, hvor du vil opleve, at du nærmest er i flyet. På den måde vil vi gøre den relevant for mange, som ellers ikke ville tage metro til lufthavnen, siger Thue Ravn.

En af de største udfordringer for et offentligt transportmiddel er ofte at bryde vaner hos de pendlere, der vælger bilen. Derfor vil markedsføringen også byde på provokerende opfordringer til pendlerne, siger Pia Kleist.