Ny kamp om TV i fremtiden

TV-producenter som Samsung og Sony kan med internetopkobling på deres fjernsyn selv levere TV hjem i din stue. Dermed udfordrer de klassiske betalingsudbydere som YouSee og Stofa. De næste år tegner til at blive afgørende for, hvem der skal fylde indhold på dit fjernsyn.

Salget af fladskærms-TV er eksploderet. I de kommende år vil der blive kamp om at levere indholdet i programmerne. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vores TV-vaner kan meget vel blive den næste vitale del af hverdagen, som internettet lægger i blød, opløser og former om til noget nyt.

Ligesom internettet har forandret måden, vi hører musik på og vores læsevaner, så kan de mange nye fjernsyn med mulighed for internetopkobling blive det næste. Og så kan TV-producenter som Sony og Samsung gennem internetadgang direkte i deres fjernsyn selv levere indhold til dit husalter. Både små programmer, såkaldte widgets som de kendes fra mobilen, og traditionelle TV-udsendelser. Med andre ord står en række nye konkurrenter i kø for at møve sig ind på etablerede udbydere som YouSee og Stofas territorium.

Læs også: Apple forhandler med mediemogul om TV-shows

Det amerikanske IMS Research spår, at 2010 bliver et nøgleår, for internet-TV, der i fagsprog går under betegnelsen HBB (Hybrid Broadcast Broadband). Rapporten forudser, at 463 millioner husstande på verdensplan vil være klar til at modtage TV over nettet i 2015. Internetgiganter som Google og Yahoo er også begyndt at gøde det nye marked med opstart af egne TV-tjenester, der kan nå helt hjem i din stue.

Bejlere i kø

Hos DR kan man også godt mærke, at nye bejlere står i kø for at kunne servere indhold fra dens kanaler.

»De store TV-producenter som Samsung og Sony har alle sammen henvendt sig for at forhøre sig om mulighederne for at kunne distribuere vores indhold. Så det er klart, at traditionelle udbydere som YouSee godt kan risikere at få hård konkurrence,« fortæller specialkonsulent Carsten Corneliussen fra DR, der har en central rolle i kanalens distributionsstrategi.

Læs også:
YouTube går til filmen

Hos DR lader man med glæde de nye konkurrenter komme til, hvis de selv rydder spørgsmålet om rettigheder til programmerne af vejen.

Mærker ny konkurrence

I det modsatte ringhjørne har YouSees direktør for produktudvikling, Anders Blauenfeldt, også fokus rettet mod de nye udfordrere.

»Det er noget af det, jeg bruger en del tankeenergi på. Mange har udråbt det som en kæmpe trussel mod traditionel TV-distribution. Det ved vi endnu ikke, om det er, men vi er opmærksomme på, at det kan det blive,« siger han.

YouSee har selv gjort erfaringer med betalingstjenester, hvor seerne eksempelvis kan leje film. Den slags er noget af det, som TV-producenter som Sony og andre gerne vil tilbyde. Derfor håber Anders Blauenfeldt i stedet, at TV-producenterne vil opdage de muligheder, der er i at samarbejde.

»Det åbner for nogle nye konkurrenter, som går ud og clearer noget indhold selv, men jeg tror, at udviklingen bliver sådan, at skærmproducenterne ikke nødvendigvis bliver indholdsudbydere. I stedet stiller de bare en platform til rådighed, og så vil de gerne samarbejde med sådan nogle som os til at stille indhold til rådighed,« siger han.

Mainstream om få år

Fordi TV-indhold er uprøvet land, så er netop platformen også en af de største forhindringer for, at signalet ikke allerede går klart igennem til det nye marked for TV-producenterne. Brugerfladen er ikke altid lige køn og nem at finde rundt i. I stedet kunne Samsung og de andre vælge at samarbejde med rutinerede spillere som YouSee eller betale for at få udviklet deres egne fælles standarder. Og på den måde fortsætte med at udfordre. Noget tyder på det sidste. I hvert fald har det norske browserfirma Opera stor succes med at udvikle brugerflader til Sony, Samsung og en række andre store TV-producenter.

Læs også:
Pirate Bay - the movie

Danske tal på, hvor mange HBB-klare fjernsyn, der er solgt indtil nu, er endnu ikke klar. I løbet af sommeren eksploderede antallet af solgte fladskærme imidlertid. Og hos brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik er man ikke i tvivl om, at de kommer til at fylde godt i salgsstatistikkerne fremover.

»Alene det at der bliver satset benhårdt fra producenterne, så plejer der også at blive skabt en opmærksomhed og et behov for det, så der er ingen tvivl om, at vi tror meget på, at det kommer til at vokse yderligere,« siger formand Kurt Frausing.

Carsten Corneliussen fra DR forudser også, at de næste år bliver afgørende for, hvem der skal levere indholdet til vores fjernsyn.

»Mit bud er, at de store spillere for alvor melder sig på banen i løbet af det næste år, og så går der nok en tre-fem år, før det bliver mainstream blandt forbrugerne,« siger han.