Ny kæmpe spilgigant tager form

Mediegruppen Vivendi skyder over 40 mia. kr. i en fusion, der vil skabe en regulær kæmpe på computerspilmarkedet.

Her et screendump fra det populære online-spil World of Warcraft. Fold sammen
Læs mere
En ny gigant på markedet for computerspil er på vej til at op stå. Det er French telecom og mediegruppen Vivendi, der vil forene deres forretning med salg af interaktive spil med udgiveren af videospil Activision Inc. til et nyt datterselskab kaldet Activision Blizzard.

Ved handelen vil selskaberne kombinere Activision, der udgiver spillene Guitar Hero, Spider-Man og Tony Hawk med Vivendis World of Warcraft, der er verdens største internetbaserede spil.

I forbindelse med handelen vil Vivendi indskyde deres datterselskab Vivendi Games, der har en værdi af lidt over 40 mia. kr., og samtidig vil Vivendi betale 8,5 mia. kr.

»Ved at kombinere markedslederen inden for masse-underholdning med den førende virksomhed inden for de abonnements-baserede computerspil, vil Activsion Blizzard blive den eneste udgiver med en ledende markedsposition inden for alle kategorier af den hastigt voksende software-industri med fokus på interaktiv-underholdning«, siger bestyrelsesformanden for Activision, Robert Kotick.