Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Ordren kommer fra NTPC, og det er anden gang i år, at selskabet lægger en ordre hos det danske selskab.
Med den nye ordre inden for forretningsområdet Minerals øger FLSmidth sin førende position i Indien. Og der kan være mere på vej, vurderer koncernchef Jørgen Huno Rasmussen over for RB-Børsen.
- Man kan ikke udelukke, at der er mere på vej. Vi er i Indien i dialog både indenfor cement og mineraler om flere ordrer. Det er vi hele tiden, siger han.
Løser støvproblem
FLSmidth har en stærk position i Indien, og FLSmidths teknologi indenfor kultransport er blandt de miljøvenlige.
- Kul er ikke populært på klimadagsordenen, men det vil være en væsentlig del af energiforsyningen i lang tid fremover. Et miljøproblem er støv ved transport, og det forhindrer vores kultransportanlæg. Når det er læsset, folder det sig sammen om kullene og kan transportere dem, uden at vi taber materiale under transporten, forklarer koncernchefen om den 114 mio. kr. store ordre.
Kul er en meget vigtig energikilde i Indien. Også indenfor cement er der vækstmuligheder, som FLSmidth har udnyttet og vil udnytte fremover.
- Indien er verdens næststørste cementmarked, og der har vi en stærk position. Sidste år var vores markedsandel 100 pct., supplerer Jørgen Huno Rasmussen.
Slår rekord
Ordren kommer fra NTPC, og det er anden gang i år, at selskabet lægger en ordre hos det danske selskab og omfatter ingeniørarbejde, leverance og montage af et eksternt kulforsyningsanlæg til Vallur Thermal Power kraftværket, og anlægget bliver det største af sin art i verden.
Med ordren kommer den danske industrikoncern til at slå sin egen rekord, da FLSmidth tidligere har leveret verdens længste rørtransportanlæg, som er i drift i Peru og er 8,2 km langt samt et rørtransportanlæg i Colombia med en kapacitet på 2.000 tons i timen, som er verdens hidtil største til transport af kul.