Ny hoveddør til det offentlige åbner i dag

Den nye internet-portal, borger.dk, åbner officielt i dag og skal gøre det let at finde rundt blandt myndigheder og institutioner og se, hvad de har at byde på.

Her er den nye hovednøgle til det offentlige, værsågod!

I dag åbner den nye hoveddør til det offentlige Danmark, internet-portalen borger.dk, officielt. Her samles al information og selvbetjening fra kommuner, regioner og staten, så man let og overskueligt kan finde rundt og finde frem - og der er nok ekstra behov for et godt overblik netop i disse dage, hvor kommunerne er blevet slået sammen, amterne blevet til større regioner, og såvel politi- som retskredse samles i større områder.

Borger.dk er resultatet af, at Kommunernes Landsforening og Videnskabsministeriet for et år siden besluttede at gøre det mere overskueligt at finde rundt i offentlige tilbud og institutioner påén internet-adresse. Den skal på klart (og kort) dansk gøre det let at finde viden, kontaktoplysninger og vise, hvilke selvbetjeningstilbud på nettet, man kan benytte sig af. Tidligere har de ligget gemt (og ind imellem også glemt) på de enkelte myndigheders hjemmesider.

Højst to klik

»Man skal helst bruge højst to klik for at nå til, hvad man er interesseret i. Derfor har vi på forsiden samlet foreløbig 13 emner ud fra, hvad danskerne tidligere har søgt mest efter. I de kommende måneder vil der komme flere emner, bl.a. om Unge, Handicappede og Ret,« forklarer Natascha Dexters, kontorchef i IT- og Telestyrelsen.

Borger.dk samler alt, hvad der hidtil har været at finde på www.netborger.dk og www.danmark.dk men alt materialet er blevet gået igennem, opdateret og omskrevet i kort og letforståelig form. Derudover kan man nu f.eks. klikke på sin kommunes navn og se alle de tilbud, som kommunen giver; det er dog stadig de gamle amter, politi- og retskredse, der refereres til. De to gamle netsteder havde ugentligt omkring 130.000 besøgende.

»Min side« fra 2008

Ved premieren er der ingen nye selvbetjeningstilbud. De vil komme efterhånden og nu i samme design, så brugerne ikke skal læse lange vejledninger men møder noget velkendt. Selvbetjeningstilbuddene er nemlig en del af effektiviseringen af det offentlige. Derfor skal de helst bruges.

Fra 2008 indføres »Min side« på borger.dk. Så kan man selv vælge, hvilke oplysninger og selvbetjeningstilbud man bruger hyppigst, og se dem samlet på forsiden.

Borger.dk rummer også masser af almindelige fakta - aktuelt om kommunalreformen, om kongehuset, det danske sprog, grundloven, flagregler, helligdage, sommertid, seværdigheder og nationalfuglen (det er knopsvanen).

Man kan dog også altid ringe på telefonnummeret 1881 og få hjælp til det offentlige. Og der er oprettet en særlig chatlinie, så man kan få svar med det samme.

Borger.dk vil senere også»udkomme« på engelsk, spansk, fransk og tysk.