Ny GPS guider gennem farlige vejsving

Øget sikkerhed. GPS med kurveadvarsler er i en start-fase, men når det mere præcise europæiske Galileo-satellitnavigationssystem bliver en realitet, vil nøjagtigheden ved satellitstyring være så meget bedre, at man kan blive vejledt om vejforholdene.

I princippet kan man tordne af sted med 130 km/t i usigtbart vejr, for ens GPS-modtager vil advare mod sving forude og selv bremse bilen, hvis man ignorerer advarslerne.

Endnu er den software, der kan hjælpe en gennem snoede bjergveje og kuperede motorveje i sin vorden, men hollandske Tele Atlas er langt med udviklingen af kortdata.

- Vi har faktisk allerede udviklet brugbare systemer. Således har vi udviklet en software, der har kortlagt racerbanen Nürburgring i Tyskland med graderne i kurverne og niveauforskellene på banen, så man kan blive vejledt gennem idealkurverne på banen. Systemet er udviklet med en samarbejdspartner og er allerede klar til præsentation i næste måned, siger informationschef hos Tele Atlas Europe, Dirk Snauwaert.

ReferencerI forvejen har bilen selvfølgelig afstandsregulering (active adapt control) til den forankørende bil samt system for vejbanekorrektion (lane-assist), så man som chauffør ikke kommer for tæt på de forankørende og samtidig holder sig i sin bane. Begge dele fås til de fleste lastbilsmærker, og nu kommer personbilerne med.

Tele Atlas er tæt på at blive købt af det verdensomspændende navigationsfirma TomTom, men Tele Atlas vil fortsat sælge sine kort til andre udbydere af navigationssystemer. Nyeste udvikling er tredimensionelle kort, oplyser Dirk Snauwaert.

Det drejer sig om blandt andre tyske Siemens VDO og Blaupunkt samt finske Nokia, mens den danske markedsleder Garmin arbejder med den anden store kortudbyder, Navteq. Tele Atlas-kunder fra internet er blandt andre Microsoft, Google og Yahoo.

- Helt præcist kan det nuværende system dog ikke guide, for i dag arbejder navigation efter det amerikanske GPS-system, der har større usikkerhed, fordi det egentligt er et militært system, som de amerikanske myndigheder løbende scrambler, så fjenderne ikke kan få så meget glæde af det. Det civile, europæiske Galileo-system er præcist ned til få centimeter i stedet for de måske 15 meter, som GPS'en arbejder med. Dertil kommer unøjagtigheder i kortet, siger Christian Peetz, teknisk leder hos Fairpoint Navigation i Allerød, som importerer Garmin navigationssystemer.

GPS (global positioning system) til kommercielle formål er ikke af særlig gammel dato. Det blev først anvendt millitært i den første Golf-krig i 1991. Det var først i 2000 under præsident Bill Clinton, at amerikanerne gav systemet frit ved at slå systemets selective availability fra.

Der er flere millioner anlæg i biler i USA, og i Danmark er der totalt set solgt knap 700.000 siden 2004, hvor der kun blev solgt cirka 6.000 anlæg, og salget ligger nu konstant på 400.000 om året.

Det er også, hvad branchen forventer i 2008. Skandinavien ligger i spidsen i Europa, når det gælder salg af GPS-modtagere, og det er såvel til både som biler samt til brug til fods.

Flyindustrien har brugt GPS i mange år. Galileo skulle egentlig have været klar i 2009, men nu taler man om 2011 eller måske 2015, før man har de 30 satellitter på plads 20.000 km over jordoverfladen.

- Indtil nu havde Galileo måske et par satellitter på plads, men efter et møde i juli mellem EU-kommissionen og de amerikanske myndigheder er man blevet enige om, at satellitterne kan arbejde parallelt, siger Christian Peetz.

Der er 24 GPS-satellitter i position om jorden. Hver satellit kredser om jorden to gange i døgnet. For at blive guidet skal ens navigationssystem have kontakt med mindst tre og helst fire.