Ny formand: Vi tilbyder et bedre produkt

Opkøbet af aktiemajoriteten i DFDS vil betyde bedre transport for kunderne, mener ny bestyrelsesformand.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
"Visionen er at genskabe det system, som fungerede indtil 2000, da DSV købte landtransportdelen ud af DFDS. Vi vil således fremover igen kunne tilbyde kunderne et bedre produkt med transport fra A til Z, hvad enten den går over land eller sker med skib," siger DSV’s topchef, Jens Bjørn Andersen.

"Transaktionen vil forstærke det eksisterende kundeforhold mellem DSV og DFDS vedrørende brug af DFDS’ søbaserede fragtruter til DSV’s landtransport," siger han.

DFDS’ største kunde
DSV er i forvejen DFDS’ største kunde, men ifølge Jens Bjørn Andersen vil DSV gennem en tæt dialog og viden om DFDS’ måde at arbejde på, kunne lægge endnu mere transportvolumen hos DFDS; fragtvolumen, som i dag går andetsteds hen.

DFDS er hårdt ramt af finanskrisen, og rederiet måtte sidste år nedjustere forventningerne til resultatet hele to gange. Samtidig tegnede DFDS’ adm. direktør, Niels Smedegaard så sent som i november 2008 et dystert billede af udviklingen i 2009 og rykkede udsigterne til et forbedret resultat et stykke ud i fremtiden.

"Der er bygget en vis portion uro og elendighed ind i forventningerne. Vi får den ene dårlige nyhed efter den anden i disse dage, og det spiller ind på vores forretning. Alt er påvirket i øjeblikket. Folk slår bremserne i, og dermed svinder de mængder, vi transporterer. Der er ingen tvivl om, at det bliver et hårdt fjerde kvartal,« sagde Smedegaard i november måned.

Sats på kerneområder
Ikke desto mindre forventer LJ-Fondet og DSV under det fælles ejerskab at udvikle og øge omsætning og indtjening inden for DFDS’ kerneområde roll-on roll-off shipping, fordi parterne forventer at udnytte DFDS’ rutenet bedre og dermed øge fragtvolumener hos både DSV og DFDS. Samtidig regner man med at flytte fragt fra motorvej til skib, hvilket vil være et plus rent miljømæssigt.

"I dag kører der mange lastbiler hele vejen gennem Europa, som i stedet kunne sejles med skib," siger Jens Bjørn Andersen, som dog understreger, at miljølhensyn trods den megen fokus på klima ikke er hovedårsagen til, at der nu, under forudsætning af, at konkurrencemyndighederne godkender det, knyttes tætte ejermæssige bånd mellem de to virksomheder.

Hvor stor vækst i volumen, DSV og DFDS ventes at opleve i det nye sameje, er der dog ikke noget konkret bud på:"Det er svært at sige noget konkret lige nu, hvor vi er midt i en finanskrise. Men vi er overbeviste om, at vi vil se en positiv udvikling," siger Bent Østergaard, som er adm. direktør i JL-Fondets investeringsselskab, Vesterhavet.