Ny formand for DI Transport

Kjeld Frederiksen, adm. direktør i Danske Fragtmænd i Århus, er i dag blevet valgt til ny formand for DI Transport.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DI Transport skiftede her til formiddag formand. Joan Hansen, der har afhændet til virksomhed i Herning, overlod hvervet til Kjeld Frederiksen, adm. Direktør i Danske Fragtmænd i Århus. 

Samtidig blev tidligere SAS direktør Susanne Larsen afløst af landechef Flemming Jensen, SAS – og desuden kom tre andre nye medlemmer i bestyrelsen – direktør Henning Laursen, Grenå Havn, adm direktør Kenneth Jørgensen, Ford Motor Co. – samt Joan Hansens afløser som formand i ATL, Anders Fransgaard. Direktør i DI Transport er Michael Svane.

Det er et år siden DI Transport blev stiftet – og virker i dag som paraplyorganisation for en bred vifte af transportorganisationer – det være sig godstransport og persontransport, transportkøbere og transportudbydere, luftfart og søfart, havne og lufthavne, vej og bane samt busser, lastbiler, biler og taxaer. Senest kom De Danske Bilimportører og Foreningen af Danske Havnevirksomheder med som medlemmer.

- Der er sat tydelige fingeraftryk på mange konkrete sager indenfor transporten – og DI Transport står med store udfordringer, der kræver en samlet transportbranche, sagde den afgående formand Joan Hansen.

Nyt netværk

For medlemmerne er der også oprettet tværfaglige netværk – det gælder luftfarten, godstransporten, havne- og havnerelaterede aktiviteter, kollektiv transport og trafikknudepunkter.

- Godsredegørelsen, som Folketinget netop har tilsluttet sig, har givet en ny godsstrategi. Den markerer et nødvendigt skifte i dansk politik. Et skifte, der svarer til DI Transports vision for godstransporten om at tænke på tværs af transportformer og om at finde fælles løsninger. Godsstrategien favner både banetransport, luftfragt og vejtransport. Men også havne og terminaler er kommet med, sagde Joan Hansen.

DI Transport har været involveret i etableringen af forsøget med modultransport – og arbejder intenst på bedre køre-hviletids bestemmelser. Der er da også vedtaget lempeligere sanktioner mod overtrædelser – men man så gerne, at ressortområdet blev ændret fra justitsministeren til transport- eller beskæftigelsesministeren.

Mere enkle regler

I sin tale kom Joan Hansen også ind på kørselsafgifter, roadpricing, miljørigtig registreringsafgift på biler og varebiler samt cabotagekørsel i EU, hvor DI Transport prøver at få ram på den protektionisme, der foregår i medlemslandene.
 
- DI Transport vil fortsat arbejde for, at reglerne bliver enkle og ensartede i EU. Og det er vitalt, at EU og medlemslandene sørger for en anstændig og ensartet kontrol. Vi tager klart afstand for enhver form for ulovligheder. Men vi skal på ingen måde være bange for den frie konkurrence, sagde Joan Hansen.

Et godt eksempel på god EU-regulering er dog arbejdet med at skabe ét fælles europæisk luftrum. Når det fælles europæiske luftrum er på plads, vil det betyde færre forsinkelser, lavere omkostninger og ikke mindst en reduktion af CO2-udledningen med 10-12 procent - og netop derfor har vi i DI Transport arbejdet for, at forslaget skulle træde i kraft samtidigt med, at luftfarten kommer med i CO2-kvotesystemet fra 2012.

- Havnene spiller en vigtig rolle i forhold til at binde vej, bane og søtransporten sammen. Derfor har vi i DI gjort meget for at få placeret havnene i godsredegørelsen, i modulvogntogsforsøget og i trafikaftalen.

For godstransport åbner det nye muligheder for jernbanegodstransport. Femern-forbindelsen skaber nye perspektiver og muligheder for persontransporten. Højhastighedstog kan rykke tæt på at blive en del af trafikbetjeningen i Danmark.

- Det er imidlertid vigtigt, at Jyllandskorridoren ikke glemmes. Jylland er en af Danmarks største porte til og fra udlandet. Den trafikale infrastruktur skal sikre, at Danmark et af de bedste lande at drive virksomhed i og ud fra. Hvad enten man driver virksomhed i Vestjylland, på Møn eller på Fyn, sagde Joan Hansen.